Ervaring na 1 jaar e#Q1 (km-stand: 154.840 km)

Na een jaar electrisch rijden kan ik niets anders zeggen dat het luier en sneller is. Luier, want je lijf doet minder. Sneller, want de snelheid met ondersteuning is bij mij iets hoger en constanter. Tegenwind maakt nu echt niets meer uit.

Het rijden

Ik ben inmiddels wel gewend om ondersteund te rijden. Het verschil in snelheid zonder is niet heel groot, het scheelt ongeveer 5 km/h (36 ipv +30), dus verassingen blijven voorlopig uit. Wat vooral veel scheelt is optrekken en constantheid. Ik merk bij wegrijden dat zodra de motor aanslaat je met flinke versnelling er vandoor gaat. Je trekt geen klinkers uit de weg, maar bent toch wat sneller op gang. Het gewicht speelt minder een rol. De cadans is erg afhankelijk van 2 factoren. De hoeveelheid lading van de accu en hoeveel ik kies ondersteund te worden. Hoe lager de lading van de accu, hoe lager je caddans moet zijn om nog ondersteuning te krijgen. Dat ligt aan dit type motor. De motor die Sinner installeert heeft dat niet. Ook de motor op de fietsen van kampeerwijzer hebben dat probleem niet. En waarschijnlijk de nieuwe bafang ook niet.

Daarnaast kan het zijn dat ik een goede dag heb en dan merk ik dat de motor amper aanslaat omdat ik als vanzelf een hogere cadans trap, waardoor de motor “denkt” dat ik het wel zelf aan kan.

Maar wat wel heel fijn is dat je met ondersteuning precies weet hoe veel tijd een rit kost. Mijn woon werk rit van 12,5 km duurt 27/28 minuten. Je snelheid is zo constant, dat je daar van op aan kan. Dat was toch anders zonder ondersteuning, waar wind en temperatuur belangrijke factoren zijn.

Waar je ook bewust van moet zijn is de bandenspanning. Zonder ondersteuning merk je het wel als de banden een pufje nodig hebben. Hier compenseert de motor het snelheidsverlies door zachte banden. Maar in bochten is het wel degelijk belangrijk. Dus ik moet er goed aan denken om dat te doen.

Zweten doe je niet. Een voordeel voor als je op je werk aan komt. Een nadeel als je fietst voor de sportiviteit. Met een e in je q rijd je vooral om buiten te zijn en te genieten van de omgeving.

Accu

Die doet het gewoon. Net als de motor, die een keer gerepareerd moest worden maar verder probleemloos door gaat.

De accu begint na een jaar wel minder te worden. Reed ik vorig jaar nog 85 km op een lading. Nu rijd ik met veel geluk ongeveer 70 km. En dan heb ik het idee dat ik meer mee trap dan een jaar geleden. Over een jaar zal ik weer een blog schrijven en kijken of het verval met hetzelfde tempo doorzet.

Na een jaar

In het afgelopen jaar heb ik bijna mijn voorspelling gehaald wat betreft afstand in een jaar. Ik heb nu sinds de aanschaf 3840 km gereden in een jaar. Ik verwachtte 4000 te halen. Maar een keertje ziek en een reparatie aan de motor hebben gezorgd dat het niet gehaald is. daarentegen heb ik ook buiten woon-werk wel eens gereden. Al met al een mooie afstand. Vooral als je het vergelijkt met de krappe 1000 km van het jaar daarvoor. Dus het doel om meer in de fiets te zitten en meer uit de auto is gelukt.

(kleine lettertjes: de 3840 km is de stand op de teller. Die geeft bij 36 km/u ongeveer 35 km/u aan. Als je dat verrekend komt de 4000 km wel heel dichtbij. Dan is de stand namelijk ongeveer 3950 km)

Ik heb de motor “begroot” op een jaar of 3 á 4. Dus na ongeveer 15.000 km moet het vervangen worden. Dit zijn in ieder geval de ervaringen die wij hebben met de e op de bakfiets. Deze heeft echter ook veel meer te lijden. Altijd buiten, zware belasting en veel storingen. Dus misschien houdt het ding het wel langer.

De accu zal na 3 jaar wel af zijn. En aangezien ligfietsshop tegenwoordig accu’s refurbished lijkt me dat een goed idee. Nadeel is dat je de oude niet kan gebruiken als reserve accu op lange tochten. Maar ik kan tegen die tijd altijd nog anders beslissen.

En ja. Het is bedoeld omdat ik een beperking heb. Dus mocht in de toekomst die beperking opgelost zijn (dromen kan altijd), dan gaat vrolijk de motor er uit. Of doe ik hem bij mijn volgende fiets er niet meer in.

Op naar de volgende 4000 km.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 327
Dit bericht werd geplaatst in e-quest, Quest 1 en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Ervaring na 1 jaar e#Q1 (km-stand: 154.840 km)

  1. Peter zegt:

    Hi Hans. Wat was de capaciteit van de accu? Gr Peter

  2. Belle zegt:

    De motoren van ‘de fietsen van Kampeerwijzer’ zijn GoSwiss Drive. Accu’s 36v 558Wh p/stuk. De ondersteuning loopt zo natuurlijk dat ik me helemaal niet bezig hoef te houden met cadans in verhouding tot de motor. Ik blijf gewoon lekker rond de 90 trappen, wat ik mezelf heb aangeleerd voor het rijden op ligfietsen: lekker licht, goed voor de knieën. Bij een heuvel, voor een stop of bij stroef wegdek schakel ik terug.

  3. lighans zegt:

    Belle, dat was precies mijn punt. Ik had misschien een paar honderd euro meer uit moeten geven. Desalniettemin een tevreden mens. 😉

  4. Beste Hans,

    Fijn dat je weer van het fietsen kan genieten!

  5. Adri Manhave zegt:

    Hans, het belangrijkste is dat je weer meer in de fiets ligt, dat doel is dus gehaald! Gewoon zo doorgaan, zolang je er plezier in hebt en er van geniet.

    Groeten, Adri.

  6. Pingback: 8000 km (km stand: 159.119 km) | Quest nummer 1

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.