Aantal velomobielen in Nederland

Het viel me op dat er geen overzicht was van het aantal velomobielen in Nederland. Er wordt me nog wel eens opgemerkt dat er niet zo veel van zijn. Men denkt dan enkele tientallen. Er wordt dan altijd verbaasd gereageerd als ik het over bijna 2000 velomobielen heb. Maar het blijft wichelroede kijken. Ik doe hieronder een poging een schatting te maken:

Wat er als laatste is veranderd kun je onderaan deze pagina zien.

Merk Uitleg Aantal geschat in NL
Velomobiel.nl houden het keurig bij. Op dit moment zijn er zo’n 522 in Nederland gebleven. Waarvan 115 Mango’s door hun gemaakt (hierover bij go-mango.nl meer). Orderlijst is mooi bijgewerkt en de eerste quatrovelo’s zijn ook geteld. 704
Intercitybike.nl houden het keurig bij. De DF en de DF XL worden door hun verkocht. En binnenkort ook een vierwieler. 175
Drymer/Sinner Mango (voorheen Sinner, voorheen go-mango). 490 wereldwijd Mango’s (dankzij @Twilwel, werknemer van Drymer), daar zitten ook de 115 Mango’s van velomobiel.nl bij. Waarvan dan ongeveer de helft in Nederland zullen rijden (volgens @Twilwel).

2017: nog geen nieuwe gegevens. We wachten af.

280
Flevobike: Versatile en Orca een stuk of 71 sinds december 2008 tot 2011 (zie commentaren). Hoeveel er in Nederland zijn is mij onbekend. Ik schat wederom 0,8*71= 56,8 afgerond 56, want ik weet in ieder geval van eentje dat hij total loss is gegaan… Dit blog heeft een overzicht van Orca’s in de wereld vanaf 2011. Die komt op 99 exemplaren, waarvan 26 aantoonbaar in Nederland. Ik schat er nog 5 bij…. 87
Verhees Alleweder 2 aantoonbaar rijdende Verhezen. Deze pater van de velomobielen mag niet ontbreken. En nog eentje in Boxtel? 3
Flevobike: Alleweder en Limit / C-alleweder ongeveer 500 volgens Flevobike zelf. Maar een deel rijdt natuurlijk niet in Nederland.. Dat zullen er ongeveer 100 zijn, dus totaal 400. En het is de vraag hoeveel er inmiddels vergaan of gecrashed zijn….En natuurlijk +/- 20 c-alleweder/limits (wederom bron Ymte). Arjen Vrielink schat dat ongeveer 10 procent van de Alleweders gestorven is. Dat houdt ik voorlopig aan. Dus houden we er 360 over. 360 en 20
Alligt Alleweder A1 t/m Axen Sunrider Via  Andre Dronkers en anderen ben ik toch wat meer te weten gekomen. Op de site van Alligt worden wat cijfers genoemd en met werk kom ik tot het volgende getal wereldwijd: ongeveer 325 A4-8 Uitgaande van de verdeling van vm.nl kom ik op ongeveer 200 Alligt Alleweders. Volgens alligt.nl rond de 100 Sunriders geproduceerd (85 door het oude Sunrider en 15 van de nieuwe versie). Aangezien Sunriders vooral in het buitenland populair zijn, al of niet electrisch aangedreven, schat ik dat rond de 50 Sunriders in Nl een aardig aantal is. 200 + 50
Aerorider  Een beetje vergeten om bij te voegen, eigenlijk hoort het bij de Alligt fietsen, want die heeft het overgenomen, maar toch maar een aparte categorie. Volgens Jan Holtland zijn het er 5 die in Nederland rijden.  5
Go-one, versie 1, 2, x of evo, etc enkele tientallen of minder? Eigenlijk maar twee duidelijk te tellen. Dat is de Evo-K van Pjotr en FvdL rijdt de andere. 10
Cab-bike enkelen? 1 of 2 denkt Ymte. 2
fietser.be WAW en beWAW In totaal over de wereld ongeveer 180, waarvan veel minder dan de helft in Nederland. 1 aantoonbaar meer. Die van noordkaapfujin staat niet op het kaartje van fietser.be maar rijdt wel in Nl. Dus +1. Dank Jelle. Volgens fietser.be ongeveer 30. Lekker vaag. Ik hoop dat ze de googlemap aanpassen. Daar staat nu 16 op. Ik mats dus behoorlijk. 30
Anderen? Enkele stuks, zoals M5 Kalisvaart (2?), een Vector (1), Een fiets van Henri Barth, Leitra (2, zie comment van Torben) of de plywood (1) een aantal zelf gemaakte velomobielen (5 of 6), merken die ik niet genoemd heb, omdat de aantallen laag zijn of omdat ik ze nog niet ken. 😉 Een Greenspeed Glyde bij Ligfietswinkel Amsterdam en nog 2 zonnecel fietsenEn de WEB van Willem, wel 5 stuks. Nog een mooie Milan GT Mk2 gemeld door de rijder zelve: Richard. En een Velayo is gemeld in de omgeving Dinteloord van Martijn. En de eerste Rotovelo is in Nederland aangekomen, aldus de importeur (die gestopt is). En natuurlijk 1 Velotilt. En op Cyclevision vertelde Henri Barth dat hij al een vierde La Fleche heeft gemaakt. 28
Leiba Verkooppunt is de liggendehollander in NL. Tot nu toe 3 xsteam verkocht, volgens Frank zelve. Dank. En zoals in de comments te lezen rijd er nu een Classic in Nl. 4
Totaal 1767+190= 1957

Wie helpt mij omdat getal exacter te krijgen? Ik zal dit bericht updaten als ik betere gegevens heb. En natuurlijk heel erg bedankt voor de mensen die me al flink op weg geholpen hebben.

Trouwens voor ligfietsen in het algemeen geldt natuurlijk dat het interessant is om te meten hoeveel er zijn.. Maar ik ben hier iets meer in geïnteresseerd en ik denk dat het iets gemakkelijker is.

Updates:

  • Na lange tijd weer een update:
    oktober 2020: +190 in 3 jaar is schijnbaar niet veel. Als ik de geluiden hoor bij de velomobiel bouwers is de focus van de verkoop nog sterker verschoven naar het buitenland. 70 tot 80% van de velomobielen wordt naar het buitenland verkocht.
    Dus nu 1957.
  • juli 2017: Met wat slag om de arm een nieuw aantal van Sinner velomobielen: 225 in Nl. Dat brengt het totaal op 1767.
  • juni 2017: 3 La Fleche erbij, Via de bouwer Henri Barth (die van de Optima staartpuntjes)
  • mei 2017: 5 meer want de Aeroriders stonden nog niet in het overzicht. Bedankt Jan. Dus  nu 1729.
  • april 2017: 53 meer dan de vorige telling. 1724 dus nu. Dat lijkt een stagnatie. vm.nl en icb bijgewerkt. Ook een paar Orca’s erbij. Dat zijn voorlopig de laatste, aangezien ze niet meer gemaakt worden. Ik hoop nog een schatting van Sinner te krijgen.
  • december 2015: Alleen velombiel.nl en intercitybike.nl bijgewerkt.
    Die flevobikes blijft een probleem. Die moeten toch afnemen. Maar niet te beoordelen. Maakt het hele zooitje lekker nauwkeurig. En Binnenkort gaat de evo-k van Pjotr ook weg dus die er ook maar alvast afgetrokken. Dus de stand: 1671
    Ik ben ook bezig dit in een grafiek uit te beelden. Daarvoor heb ik een truc uitgehaald. Ik weet namelijk dat voor 2000 er vooral door Flevobike velomobielen zijn gebouwd (en M5 met zijn Kalisvaart). Dat aantal schat ik op 443 (20 Limit, 20 M5, 400 Alleweders en 3 Verhees). Ik kom dan op gemiddeld een toename van 80 velomobielen per jaar. Best veel.
  • Met behulp van een blog aantal Orca’s bijgesteld. Totaal nu 1676.
  • juli 2015: weer een kleine toename. Intercitybike heeft de meeste nieuwe fietsen verkocht aan Nederlanders in deze periode. Het lijkt op ongeveer 30 velomobielen per jaar. Vind ik nog niet zo veel. Er lijkt steeds meer productie naar het buitenland te gaan. Nu (in april 1608). Eerste Rotovelo en Velotilt toegevoegd. Sinner heeft er ook weer flink wat bijgebouwd en een deel zal ook in Nederland rijden. Echter volgens Harry Lieben ligt de nadruk nu op het buitenland. (dus de stand in juli: 1647)
  • augustus 2014: intercitybike.nl toegevoegd als nieuwe producent van de DF. En in totaal 30 velomobielen er bij kunnen tellen. Nu 1583!
  • december 2013: vm.nl flink veel meer geworden. Wat een productie zeg. Ook WAW is aanzienlijk meer geworden door een opmerking van de eigenaar van fietser.be via Facebook. Type foutje aangepast. Dank Sake. Ik zit nog steeds met die Alleweders die langzaam minder worden. Sowieso moeilijk om het aantal total losses bij te houden. Orca’s aangepast. Mooi: nu 1553!
  • mei 2013: vm.nl opgeschroefd en alligt nauwkeuriger gemaakt, wat de aantallen niet doet veranderen helaas. We zitten weer op bijna 1500. Mis ik er nog eentje?
  • Belangrijke update nav opmerkingen van Arjen Vrielink van Flevobike. 10 Orca’s toegevoegd en Alleweder aantal naar beneden bijgesteld op grond van zijn schatting van gestorven Alleweders.
  • update in januari 2013: veel onduidelijk hoor. Behalve vm.nl en Sinner bikes is er weinig concreets te vinden. Ik zwem in natte vingerwerk zeg maar. Stand van 1501 is dus even discutabel als het type band dat ideaal is voor je fiets. Maar mis geteld is wel geteld…
    En WAW 147 van Jelle meldt zich terwijl deze niet in de fietser.be lijst staat en een Milan Gt MK2 van Richard. En een Velayo in Dinteloord. Dat is nummer 1501!! Dank.
  • Yes, dankzij Andre weet ik een beter aantal Alligt fietsen. Dat is een behoorlijke toename! Dank. En de site van alligt helpt ook flink.
  • 03/05/11 Kleine update om de aantallen van vm.nl weer bij te stellen. Weet iemand hoeveel Orca’s er al gebouwd zijn?
  • Update 3/2 nav opmerking van Torben, Theo en Maarten. WEB velomobiel toegevoegd bij de zelfbouwers met 4! stuks en aantal Sunriders bijgesteld. Het totaal is nu 1151. En nog 2 Verhees erbij. 1153 dus.
  • Kleine update 2/2: aantallen van vm.nl bijgesteld. Het gaat hard daar in Dronten. Totaal nu 1139, al weet ik nog steeds niet wat ik aan moet met de aantallen Flevobike Alleweders. Ook het aantal niet getelde velomobielen (zelfbouwers die ik inschatte te bestaan) weggehaald. Er zullen er vast wel zijn, maar niet zichtbaar is eigenlijk ook niet bestaan. Rijden met die dingen! En melden hier! 😉 Plywood is toegevoegd, toch weer eentje ……
  • 13 december 2010 Update: een kleine interessante wijziging: Via Paulus zijn opmerking geïnformeerd bij de ligggende hollander over het aantal Leiba’s in Nederland. Hij weet er 3. Meer zou kunnen. Die tellen we er nu bij op. Vrij terecht meldt Reinier dat het aantal Alleweders wellicht veel lager is, omdat er velen gesneuveld zijn of gewoon uit elkaar gevallen in de 25 jaar van productie, hetzelfde geldt voor de Verhees Alleweder (die ik op 1 hoop gooi). Maar het aantal uitvallers is erg onduidelijk. Wie helpt me, dat op te helderen? Graag tips.
  • 16 november 2010 Update: Cijfers bijgewerkt adhv opmerkingen Ymte. Daarmee zakt de schatting fors naar 1134. Maar is het wel realistischer geworden. (18 november een rekenfout eruit gehaald)
  • 29 oktober 2010 Update: cijfertjes licht bijgewerkt. We zijn voor het eerst boven de 1300 vm’s in Nederland. Tijd voor champagne?
  • 20 september 2010 Update: Dankzij Marco nog meer gegevens over de Alligt A3. Wie heeft het meest recente serienummer van de A4 t/m Ax? Of info over de G0-ones in nederland.
  • Update: Dankzij David en Jaap ben ik in staat het aantal beter te schatten. Dank.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 327
Dit bericht werd geplaatst in Ligfiets en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

53 reacties op Aantal velomobielen in Nederland

  1. Reinier van Rij zegt:

    Hoi Hans,
    Als ik in ogenschouw neem welk soort velomobiel ik op de weg tegenkom op een willekeurige fietstocht, dan is daar zelden meer een FAW bij. Ik denk dat die verhouding ongeveer overeenkomt met de verhouding bij een gemiddelde oliebollentocht, waarbij je ook minder dan 10 % FAW’s treft. (Al moet ik daar corrigerend aan toevoegen, dat ik, toen ik zelf FAW reed, dermate veel onderhoud had, dat ik heen en terugreis en oliebollentocht niet aandurfde, dergelijke beslissingen kunnen het aantal alleweders bij dergelijke happenings natuurlijk ook beïnvloeden). Ik denk dat die tochten toch een goede afspiegeling zijn van wat er nog rijdt, en dat je dus erg optimistisch bent over de aantallen FAW’s die er nog rijden. Ik vermoed dat ik zelf optimistisch ben als ik zeg dat er van de 400 voor de Nederlandse markt, er nog 100 rijden. Maar ja, hoe kom je er achter? Wel een leuk onderzoek. Succes.
    Reinier – inmiddels quest 414

  2. Quesjer zegt:

    Hoi Hans,

    Ik zou de Leiba X-treme meetellen in je overzichtje, en daarvoor de Liggende Hollander benaderen. Zij zijn immers de verkopers ervan in NL.

    Groet van Paulus

  3. Torben zegt:

    Hoi,
    Volgens de maker van Leitra zijn er (maar) 2 Leitras in Nederland.

    Groeten

    • lighans zegt:

      Torben, heel erg bedankt. Daarmee verdubbelt ert aantal getelde Leitra’s in Nederland. 😉

      Ik zal het, als ik achter een pc zit aanpassen.

      • roepers zegt:

        Ik heb gehoord van een Leitra in de Pekela’s tussen 2003 en 2010. Nooit gezien en ik weet niet of die nog rijdt

      • lighans zegt:

        Ik ook niet. 😉
        Maar je bericht doet me wel beseffen dat het hoog tijd wordt weer eens een telronde te doen.

  4. Maarten Sneep zegt:

    In Groningen rijden inmiddels 4 WEB (Willem’s Eigen Bouw) velomobielen rond. Een vijfde is in de maak. Er reden er twee mee met de Noordelijke Velomobieltocht. Meer info via de Hunneliggers.

    Maarten – Q445

    • lighans zegt:

      Ik kan niets meer vinden dan dat er 280 gebouwd zijn, die in 16 landen rijden. Het aantal Nederlandse berijders is volgens Torben (buurman van Leitra) zo’n 3. Dat houd ik dus aan voor mijn telling.

  5. Theo Zweers zegt:

    Hallo Hans,

    goed dat je mij weer even opmerkzaam maakt op deze pagina (mijn browser vertelde mij dat ik hier al ooit eens een keer geweest was).
    Ik bezit sinds eind 2009 Sunrider no 47.
    Als ik het goed verstaan (en onthouden heb) zou van de zomer (2010) Sunrider 63 verkocht zijn. En inderdaad zijn er veel naar het buitenland gegaan. Ook zijn er minstens 3 voor een scholenproject gemaakt. Zie: http://www.sunrider-cycles.com/nieuws.php item: Start Techno Challenge – First Electro League

    • lighans zegt:

      Dat is goede info. Bedankt!
      63 in zomer 2010, waarvan 3 dus niet echt velomobielen zijn maar electrocars. Houden we 60 over. Als ik de berekening van vm.nl er op los laat waarbij ongeveer 80% in Nederland rijdt, zouden dat ongeveer 48 Sunriders zijn.

      Of dit klopt weten we niet natuurlijk. Het zal in mijn ogen het maximum aantal mogelijke Sunriders in Nederland zijn, aangezien er een vermoeden is dat de Sunriders in het buitenland populairder lijken te zijn dan in Nederland. Aan de andere kant zijn er ook vast weer een paar sinds de zomer van 2010 gemaakt. Dus tot het tegendeel bewezen is houd ik het op een maximum aantal van 48. Ok?

  6. Beste Hans. Ik mis de Verhees Alleweder in je opsomming van Velomobielen. Jan Geel uit Oostwoud heeft er een, en ik heb er een in de schuur staan, die mijn vrouw af en toe gebruikt. Groeten Kees

  7. Peter zegt:

    Zelf bezit ik Versatile 71 (December 2008) en er waren nog wat andere V’s die toen nog afgemonteerd moesten worden. Weet niet waar de 66 van Jaap vandaan komt (zie de reactie zo snel niet), maar het lijken mij er dus een paar meer te zijn.

    gr. Peter

  8. walter zegt:

    Hoi Hans,

    ik mis die prachtige houten Quest. Het is er maar eentje, maartoch. Of zit deze in de cijfers van VM.nl?

    Grtjs, wltr

  9. liemburg zegt:

    ik heb begrepen dat er 75 Versatiles gemaakt zijn. Van 1 is er bekend dat ie nooit meer zal rijden. Dat maakt 74. Zelf rijd ik in Versatile 016.

    • lighans zegt:

      Dank voor de tip. Vlgs de statistieken van vm.nl zullen er ongeveer 0,8 keer 74 = 59 versatiles in nederland rijden. Ik pas het aan als ik weer achter een pc zit.

  10. walter zegt:

    Hoi Hans,
    Op de site van fietser.be staat inmiddels een foto van WAW120 en ik hoorde dat ze goed in de bestellingen zitten. Of er inmiddels ook meer dan 9 in NL zijn, weet ik niet. De mijne komt eind van de zomer iig. \o/

    grtjs, wltr

    • lighans zegt:

      Tja, ik tel alleen de hollandse rijders. Dus Al doet de WAW het erg goed in Belgie en Frankrijk, in Nederland is deze mooie en handige velomobiel mondjesmaat te zien.

      Hopelijk kan Leo van Alligt.nl er meer verkopen, omdat hij sinds een tijdje de “verdeler” is voor Nederland.

      • Hans Joosten zegt:

        Hoi Hans

        in asten loopt een Quest Marko Doorenbosch
        1 x go-one van mij

        in Deurne 2 x Quest v/d mortel

        in Helmond 1 x aleweder A

        Groeten Hans
        hafa-ligfietsen

      • lighans zegt:

        Hoi Hans,

        Bedankt.

        De Questen heb ik bijgehouden via de lijst van velomobiel.nl.
        Jouw g-one is vermeld. 😉
        De A-Alleweders zijn moeilijk te tellen omdat ik daar geen serienummer van heb. Maar suggesties zijn meer dan welkom.

  11. Pingback: Naar velomobiel.nl voor onderhoud (km-stand: 142100km) | quest nummer 1

  12. Adriaan zegt:

    Ik weet nog van een Verhees AW in Boxtel. Die rijdt ook nog regelmatig.

  13. Marc zegt:

    Hoi Hans, onlangs op CycleVision vertelde de standhouder van Fietser.be mij, omdat ik hem er expliciet naar vroeg, dat er inmiddels zo’n 150 WAW’s geproduceerd zijn (dus veel meer de de 80 die jij noemt in je overzicht). Hoeveel er daarvan in Nederland zijn heb ik helaas niet gevraagd. Dat zijn aantal ongeveer klopt, is ook te lezen op https://sites.google.com/site/agendafietser/Home/waw onder het kopje WAW: The making of.

    • lighans zegt:

      Hoi Marc, Op de kaart van fietser.be is te zien dat er van die 150 slechts 11 in Nederland rijden. Maar zal wereldwijde aantal aanpassen. Bedankt voor de vraag aan fietser.be. Had ik tijdens CV pas weer aan gedacht, toen ik terug fietste.

  14. Richard Serpenti zegt:

    Hoi Hans,

    Ik rij sinds augustus 2012 een Milan GT MK2.

    Mvg, Richard Serpenti

  15. Arjan zegt:

    In Nederland nog aanwezige Alleweders hoeft niet hetzelfde als daadwerkelijk rijdende Alleweders te zijn. Op marktplaats en de advertentie ruimte van ligfietsnet e.d. zie je nog weleens al lang stilstaande opknappers langskomen. Ik denk dat Alleweders een hoog ”staat te verstoffen in een schuur” gehalte heeft als de eigenaar geen tijd wil nemen er iets aan te doen, wilde verbouwen tot een gemotoriseerd voertuig en dat toch te ingewikkeld of tijdrovend was maar toch altijd nog denkt dat ooit te gaan doen dus hem niet wil verkopen.

    Grappig dat het er zoveel zijn en ik mijn hele leven er nog maar 3 spontaan ben tegengekomen. ( zonder een evenement of servicepunt en dus onnatuurlijke concentratie ervan in de omgeving van waarneming dat is ) De meest opvallende was een onwaarschijnlijk snel tegen een helling accelerende Orca 😉

    • lighans zegt:

      De Alleweders zijn inderdaad mijn hoofdpijn dossier. Ze zijn of onzichtbaar in de schuur, of onzichtbaar omdat ze er niet meer zijn. Maar hoe weet ik dat? Geen idee. Ik houdt het dan maar een beetje bij deze schatting, tenzij iemand met een mooie en betrouwbare berekening komt waarmee de uitsterving van Alleweders aannemelijk te maken zijn.

      Bij alle velomobiel soorten is het moeilijk inschatten hoeveel er uit de roulatie gaan. Je hebt nog immigratie en emigratie, waar ik voor het gemak van uit ga, dat deze zich in evenwicht houdt. Maar hoeveel Questen zijn er gecrashed? Of Mango’s? Geen idee.

      En de Orca’s zijn evenmin gedocumenteerd en ik heb ook geen Orca rijder die zich gemeld heeft. Hopelijk verschijnen die, dan komen we boven de 1500 velomobielen in Nederland. 😉

  16. martijn verhoeven zegt:

    Beste Lighans,

    U mag 1 Velayo velomobiel aan uw lijstje toevoegen.
    (Locatie Dinteloord)

    Met vriendelijke groet,
    Martijn Verhoeven

    • lighans zegt:

      Leuk. Die hadden we nog niet in ons landje.
      Veel plezier met deze bijzondere fiets. Heb je een blog?

      • Beste Lighans,

        Nee, geen blog. Daarom hieronder maar even een kort verslag :

        Ik heb de fiets nu ruim 2 jaar, door een crash & verhuis slechts ongeveer 10000km mee gereden.
        Woon-werk ongeveer 50 á 60km per werkdag. (Afhankelijk van weer en/of werktijd neem ik de snelle of toeristische route.)
        Aangezien ik maar 4 dagen per week werk en ook nog een gewone ligfiets heb blijft de km stand ver onder die van de gemiddelde velomobielrijder.

        De ervaringen met de Velayo zijn over het algemeen goed !
        De besturing is, na een korte gewenperiode, erg rustig maar zeer precies.
        In bochten mooi neutraal en rechtuit zeer stabiel.
        Onderweg de telefoon of mp3 speler bedienen is geen enkel probleem, de besturing heeft niet constant aandacht nodig.

        De fiets heeft zelden onderhoud nodig, ze hoeft nooit uitgespoord te worden en ook de korte(!) ketting heeft weinig onderhoud nodig doordat ze geen vuil van de straat oppikt.
        Af & toe de banden oppompen is voldoende.
        Heerlijk, echt wel even wat anders dan mijn oude alu Alleweder !

        De zitpositie is vrij rechtop zodat icm de relatief hoge zit een goed overzicht op de omgeving mogelijk is.
        Om de Velayo toch veilig door de bochten te kunnen laten gaan staan de voorwielen ver uit elkaar maar tot nu toe heb ik altijd met voldoende speling tussen de fietspadpaaltjes door kunnen rijden.

        Door de lange wielbasis, de stoelvering & de 26″ wielen is het ontbreken van vering geen enkel probleem zolang het wegdek niet al te slecht is.
        Misschien heb ik gewoon geluk maar het lijkt wel of 90% van de Velayo kilometers over asfalt wegglijden.
        Waarschijnlijk is het ontbreken van “echte” vering mede debet aan het strakke stuurgedrag.
        Het scheelt tevens flink wat massa. (& onderhoud)

        De Velayo voelt licht aan en door de lage rolweerstand is ie snel van z’n plek te krijgen ondanks zijn massa van ongeveer 32kg.
        De altijd perfecte sporing en de grote wielen dragen hier duidelijk aan bij.

        Enig minpuntje is de klankkastwerking van de stroomlijn maar daar is met wat schuim eenvoudig wat aan te doen.
        Zelf rijd ik meestal met een noise-cancelling koptelefoon op zodat ik geen last heb van rammeltjes en koude oren.

        Verder is de verlichting gewelding waardoor ook in het donker gewoon lekker doorgereden kan worden.
        De spanzitting is lekker luchtig en het is mogelijk om de beluchting achterin de Velayo snel aan te passen als dat nodig is.

        Tenslotte is de service van de fabrikant echt super !
        http://www.fortschritt-fahrzeugbau.de/index.htm

        Met vriendelijke groet,
        Martijn Verhoeven

      • lighans zegt:

        Volgens mij ben je er best tevreden mee. 😉
        Misschien een idee om dit op ligfiets.net te schrijven bij de recensies van fietsen.

      • Beste Hans,

        De Velayo beviel mij al vanaf de eerste meters en ik ben er inderdaad nog steeds erg tevreden mee !

        Het is echter maar mijn persoonlijke ervaring en ik heb niet de behoefte om anderen over te halen voor één bepaalde velomobiel te kiezen. (En ben bovendien niet zo’n schrijver.)
        Als iemand vragen heeft over mijn ervaring met deze velomobiel geef ik daar natuurlijk wel graag antwoord op.

        Met vriendelijke groet,
        Martijn Verhoeven

  17. Pingback: Knieleed deel 9, stilte op mijn blog | Quest nummer 1

  18. R.J.Rens zegt:

    Je mist in je overzicht in elk geval 2 sunriders. 1 van mij, nu nog in ede, maar verhuist binnen kort naar omgeving Hengelo. en in Amersfoort zit er nog 1.

    • lighans zegt:

      Rens bedoel je dat je een versie hebt die nieuwer is dan nummer 100? Dan zou ik het graag willen weten. Die kan ik er bij tellen. Het is ondoenlijk voor mij om precies elke velomobiel te tellen. Ik maak hier dan ook een aardige schatting. Alleen van velomobiel.nl weet ik de aantallen zeker. De rest is gissen. Maar elke aanwijzing die mijn schatting nauwkeuriger kan maken ontvang ik graag.

  19. Vincent rijnaars zegt:

    Vincent rijnaars : heb februari 2014 een alleweder a2 aangeschaft in belgie . Na een maandje opknappen ( oa geel verven ) forens ik dagelijks met deze velo tussen zaltbommel en hedel.

    • lighans zegt:

      Leuk nog een A2 weer terug in Nederland.
      Hoeveel er daadwerkelijk rijden is ontzettend onduidelijk. Hoeveel zijn er inmiddels overleden van de aluminium alleweders? Zelfs Flevobike durft geen schatting te maken. Ik moet daar nog eens een soort van berekening voor maken.

  20. Pingback: Aantal velomobielen update | Quest nummer 1

  21. JanG zegt:

    Wat de Orca’s betreft, heb ik op mijn blog een redelijk recente lijst gepubliceerd. Die is ondertussen alweer achterhaald, maar Andre Vrielink beloofde me een update.
    Link: http://metdefietsonderweg.blogspot.be/p/orcas-in-de-wereld.html

  22. RR zegt:

    Sinds maandag 6-7 ben ik in het bezit van een Leiba Classic, gehaald in Duitsland. Betekent dit dat – voor zover bekend – ik de enige ben in Nederland?

    • lighans zegt:

      Naast de 3 xsteam die volgens Frank verkocht zijn wel. Ik zal hem toevoegen aan het lijstje. Mooie keuze. Kun je uitleggen waarom je deze verkoos boven de andere velomobielen?

      • rr zegt:

        Ik zocht een fiets met een dak om een nat pak tijdens regenbuien te voorkomen. De velomobielen met een grote kap (zoals de Cab-bike, de go-one en de Leiba Classic) geven het gevoel van een mini-autootje. Dat spreekt mij wel aan. Snelheid is natuurlijk ook belangrijk, maar rond de 25 km p/u is snel genoeg voor 15 km woon-werkverkeer. Toen ik de Classic tegenkwam op het Duitse e-bay, in goede staat en voor een redelijke prijs, was ik verkocht.
        Overigens geeft Frank aan dat er van de Classic waarschijnlijk 1 of 2 rondrijden in Nederland. Hij verwees echter naar Leiba in Duitsland. Vasili kon mij niet helpen aan Classic-rijders in Nederland. Conclusie: of ik ben de enige in Nederland die de Leiba Classic rijd, of de tweede of derde. Exclusiviteit is dus gegarandeerd.

      • lighans zegt:

        Dank voor je antwoord. Mini autootje gevoel is een leuke omschrijving. En exclusief is hij zeker. Misschien zie ik hem een keer in het echt bij een toertocht of oliebollentocht?
        Frank weet het aantal dus ook niet. Dan ga ik uit van 1. Anders wordt het wel een heel optimistisch lijstje. 😉 inmiddels toegevoegd.

  23. Jan Holtland zegt:

    Er rijden in Nederland ongeveer 5 Aerorider concept rond, waarvan ik die van mij. Ik neem aan dat je die ook meetelt als velomobiel.
    Groet
    Jan Holtland

    • lighans zegt:

      Nee, die had ik er nog niet bij. Goed gezien. Ik ga ze er bij zetten.

      Ik rijd ook electrisch, dus lijkt het me wel een velomobiel. Het is een glijdende schaal. Het meetrappen moet wel verplicht zijn, daarna is het gewoon een gemotoriseerd voertuig en niet meer een e-bike.

  24. Pingback: Cyclevision 2017 dag 2 | Quest nummer 1

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.