Q1 vs Q327

De een heeft 160Mm gereden en de ander 110 Mm minder. De een is bijna 20 jaar oud, de ander 9. In die tijd is er veel veranderd aan de Quest. Ik denk dat het handig/grappig/interessant is om hier te vertellen wat de verschillen zijn. Daarnaast ga ik dus deze blog herzien.

IMG_20181124_152111.jpg

Zo reed ik naar huis. Nog zo’n verschil de ketting goot bij een 26 inch Q is langer, dus zit wat in de weg, maar het piepschuim wat verhogen hielp precies.

Quest 1 was een ruwe fiets, als ik het vergelijk met Q327. Het polyester is ruwer gemaakt. Het kan ook liggen aan de leeftijd, maar ook op plekken waar het zonlicht of andere invloeden niet kunnen komen voelt het wat ruwer. Over de buitenkant kan ik dat niet oordelen, aangezien ten eerste Q327 ontzettend glimt, opnieuw gespoten is en in de commandant is gezet. En de kleur valt goed in de smaak bij de leerlingen. En Q1 is nogal ruw. Het geel aan de bovenkant is kwetsbaar gebleken. En ondanks dat mijn vader er bloedig op geschuurd en ontvet heeft, blijft het niet super goed zitten. Daarnaast is het polyester aan van de bovenkap een beetje gebroken wat je na een tijdje ook weer terug ziet in de verflaag. En het is niet gespoten. En die stomme verf (nee hoor, verkleurt niet, zei de verkoper 5 jaar geleden) doffer en lichter geworden. Rood en geel zijn geen kleuren die verstandig zijn om te gebruiken als je wilt oververven.

Ander ding van het uiterlijk is de butsen en scheuren in Q1. Dat heeft Q327 niet. Glad als een babybilletje. Zelfs de onderkant.

Q327 heeft een 26 achterwiel. Dat zorgt dat je bagage anders moet ingedeeld worden. En ook dat de ruimte een stuk kleiner is. Waar laat ik mijn schooltas en hoe doe ik dat toch met het schuimkapje? Ik moet het voordeel nog ervaren, evenals het nadeel.

Dat schuimkapje is met klittenband in Q327. En bj Q1 met magneten. Ik vind magneten handiger, maar ik heb dat nog niet snel geregeld, dus dat kan wel even zo. Misschien wat magneten alvast bestellen…

De banden zijn gelijkwaardig. Q1 heeft nieuwe Schwalbe Marathon, evenals Q327. Alleen heb ik achter een Shredda op Q1. En bij Q327 een Marathon. De Shredda is een superlicht lopende band. Geen idee hoe de 26v inch Marathon loopt. Ik heb het idee dat het wel wat dikker kan. De keuze in banden is bij 26 inch groter. Ik ga op onderzoek en ontdek dat de Marathon Almotion sneller is en dikker. Maar hoe lang het duurt voordat die Marathon eindelijk eens vervangen moet worden…

De uitlijning van Q327 is perfect, gedaan door Peter met zijn gereedschap. De uitlijning bij Q1 is ook goed gezien de gelijkmatige slijtage. Maar al een tijdje niet gemeten.

Qua onderdelen is het behoorlijk gelijkwaardig. Q1 is ook met negen versnellingen (en als je de motor weghaalt, met zelfs 3 bladen voor). Het schakelen in de 26 inch Quest vind ik niet veel beter gaan als bij de speciaal aangepaste der van de Q1. De remmen zijn beide met goede nieuwe kabels. Verschil is dat Q327 90 mm remmen heeft, wat wel heel lekker direct (maar nog steeds dat sompige van een trommel) remt.

De Bebop pedalen heb ik direct uit Q327 gehaald en vervangen door Time Atac. Buiten dat de schoenplaatjes veel kleiner zijn, dus minder sluiten, brak ik de Bebop schoenplaten die geleverd werden direct. Ik vind dat wel een dingetje.

Het gewicht van Q327 is lichter. Het valt me mee hoe zwaar de achterkant is met dat grote wiel. Maar zo’n beugeltje scheelt heel erg en is ontzettend makkelijk. Daarbij is Q1 natuurlijk niet het toonbeeld van lichtgewicht. Helemaal met die motor er in.

De elektronica is een interessante vergelijking. De installatie op Q1 is door mij zelf bedacht en door Stefan gesoldeerd. De knipperlichten werken niet meer, maar toen ze werkten was het met een flinke bak licht. Het voorlicht is oud, maar nog ok. wel met een vervelende nagloei als het uit staat. Q327 heeft een vrij recente installatie met ledpinkers ingebouwd en dat geldt ook voor het achterlicht. Dat ziet er mooi strak uit. Grappige is dat deze fiets nog alarmlichten heeft en dagverlichting. Nieuwe Questen hebben dat niet. En het ledje in je fiets als je richting aangeeft werkt hier goed, evenals het toetertje. Q1 heeft 12 Volt, Q327 6 Volt.

Maar de accu’s zijn oud van q327. Na een half uur rijden valt het licht uit. En van q1 top. De accu is groot en doet het lang. Een van de q327 accu’s heeft twee stekkers. Die begrijp ik niet. Dus daar heb ik een probleem/uitdaging.

Een ander ding is de reflectie. Bij Q1 in overdaad aanwezig. Ik weet eigenlijk niet of de reflectie van Q327 veel effect heeft. Het zijn de standaard lichtstrippen. Misschien maak ik een blauwe reflectie rand, vergelijkbaar met Q1, maar dan over de naad. Dat ga ik een keer passen en kijken of dat mooi is of juist vooral niet.

Het geluid bij beide is eigenlijk keurig. In Q1 heb ik tyleen buizen verwijderd, waardoor het geluid daarvan weg is. Maar het geleidewieltje hoor je nu wel. Daar zit inmiddels een mooi tandwiel in gesleten, dus die wordt alleen maar beter. 😉 Q327 heeft wel tyleenbuizen. Dat is ook zo’n beetje alles wat je hoort. Als ik met Q1 een bocht door ga, hoor je wat kraakjes, bij Q327 is het gewoon stil. Het ding is gewoon stijver en beter gebouwd, of minder versleten.

Q1 heeft een km-teller. Q327 een Garmin. Ik weet niet of ik dat een vooruitgang vindt. Een km-teller is lekker simpel. Bij een Garmin moet je wachten tot het gps signaal gevonden is, moet je updaten en gaat sneller leeg. Als ik een route wil rijden is een Garmin natuurlijk wel heel mooi. Maar voor woon-werk? Ik weet het nog niet.

Ik zal vast wel iets vergeten zijn. Maar ja, niet alles is perfect. Zowel de fietsen als ik zelf…

Dit blog ging over Q1 en aanverwante zaken. Ik ga eens goed nadenken over het vervolg. zoals ik nu denk, ga ik hem actief houden, maar niet meer posts aan toevoegen. Losse pagina’s, zoals het aantal vm in Nl, of koopgids voor open ligfietsen, moeten een nieuw plaatsje krijgen. Vanuit dat nieuwe plaatsje zal ik dan wel bloggen, maar zeer waarschijnlijk niet meer zo intensief.

Pas als de motor is overgezet (ik heb momenteel zeer pijnlijke/verzuurde benen ga ik Q327 echt gebruiken. Nu is het vooral voor naar de supermarkt. Dus voor eventuele kopers van Q1. Nog even wachten. (Hugo, ik probeerde je te bereiken, maar je emailadres deed het niet, kun je nog een keer mailen?)

 

Over lighans

Berijder van Quest nummer 327
Dit bericht werd geplaatst in Ligfiets, Q327, Quest 1. Bookmark de permalink .

4 reacties op Q1 vs Q327

  1. André Dronkers zegt:

    Hoe snel de marathon vervangen?, als je hem zat bent, gewoon bewaren als reserve

  2. Bert zegt:

    Hoi Hans,

    Leuk om je te zijn tegengekomen. Ik was de persoon met de andere blauwe zaanse quest. 😉

    Heeft q327 ook een eigen blog? Quest 141 heeft trouwens ook een blog. Al in geen eeuwen geupdate, terwijl er sinds covid weer regelmatig mee gereden word. 😉 ( https://quest141.blogspot.com/ )

    Groet,

    Bert

    • lighans zegt:

      Hoi Bert,

      Grappig. De Zaanse Questen. Klinkt als een goede naam. 😉

      Q327 heeft nog niet echt een eigen website. Ik ben bezig met recumbinati.nl. Daar komt zeker een ligfiets deel op. Maar misschien gecombineerd met mijn andere blog items. Even nog kijken. Moet ook niet teveel tijd kosten.

      Wie weet komen we elkaar weer tegen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.