Ervaring na 3 weken e#Q1 (kmstand: 151.285)

wp-1466166595566.jpg

Een beeld dat nu weer vaker te zien is. Die gekke fiets bij de schoolingang.

Als je elektrisch gaat moet je voorkomen dat je niet te veel achteruit kijkt maar vooruit en geniet van de mogelijkheden. Natuurlijk kwam ik wat obstakels tegen, maar die zijn aardig opgelost. Hieronder vertel ik zo’n beetje wat ik ben tegen gekomen.

Throttle

Het klinkt een beetje als een het moment dat je een hele grote kauwgombal uitspuugt, maar het is een gashandle. Zelfs zonder trappen slaat de motor aan als je de throttle indrukt. In mijn geval is het een duimschakelaar, die je aan je stuur kunt bevestigen. Mooi ding, maar het mag niet op een Nederlandse fiets. Waarom het toch geleverd wordt door Bafang, is een raadsel. Waarschijnlijk mag je het wel verkopen, maar niet gebruiken. een soort joint zeg maar. Maar goed, het ding heb ik aangesloten omdat ik na de eerste week knieklachten kreeg. Ik hoopte met het ding makkelijker op gang te komen. Na een paar keer gas geven niet meer gebruikt. Het ding heb ik niet op mijn stuur bevestigd, want draadje te kort en ik wil dat ook niet.

Cadans

Mijn cadans voor het e-tijdperk was rond de 100. Ooit een cadansmeter gehad en ik kon goed inschatten wanneer ik onder de 90 kwam. Toen het ding kapot ging (ik bedoel, de sensor door het voetengat verdween), heb ik het niet meer vervangen.

Met een motor is er iets bijzonders. Onder Boven een bepaalde cadans (ik schat 80-85) slaat de motor af. Ligfietsshop geeft aan dat het inherent aan een motor is. Boven een bepaalde cadans wil een motor niet sneller draaien. Als je dat zou willen veranderen zijn er 2 oplossingen. De brute versie is een accu met een hoger voltage, wat het rpm van de motor toe zal laten nemen. De ander is de Alligt manier in de fiets van Kees, door de motor via een kettingoverbrenging aan een trapas te koppelen. Hierdoor kun je met een tandwiel overbrenging de cadans van de motor met de trapas laten verschillen. Als het je alleen om de snelheid gaat en de cadans hetzelfde wilt houden, kun je een groter tandwiel of de verhouding in je tussenas vergroten.

Dat verklaart voor een deel de slome tred die je ziet op ebikes. En nu moet ik daar ook aan. Het maakt je ook schakellui. Waarom schakelen als je met een cadans van 20 ook op gang komt? Je moet heel bewust worden van het schakelen. En terugschakelen moet je goed anticiperen. Als je langzamer gaat trappen om terug te schakelen, blijft de motor je snelheid behouden, dus na terugschakelen bewust remmen om motor uit te schakelen.

Het kleine 42 tands blad gebruik ik dus niet. De hele tijd zit de ketting schuin op het 50 tands blad.

Het tweede verschil is dat eenmaal op snelheid ik de neiging heb door te trekken naar een hoge cadans. De motor schakelt dan uit en je krijgt heel langzaam een klap op je benen. het voelt een beetje alsof je een berg op rijdt. In het begin voelt het heel raar aan, dat je minder hard moet trappen om toch de snelheid te behouden.

Accu

Ik heb nu 275 km gereden met de motor in 3 weken. Daarvoor heb ik de motor 3 keer op moeten laden. De eerste week reed ik zelfs 95 km met een accu. Ik denk dat ik toen meer mee trapte. Daarbij heb ik toen wat gerommeld met de instellingen (kleinere wieldiameter, etc), wat ook invloed kan hebben gehad. Ik denk dat 85 km op één lading realistisch is. Dat is ongeveer wat ik verwachte. Sinner gaf aan dat met een 10Ah accu ongeveer 60 km ondersteund kan worden. En 16Ah ongeveer 100. En oh wonder, deze accu zou 12Ah zijn. En dan heb ik het over ritten waar de accu gedurende de gehele rit ondersteunt heeft en mijn maximum snelheid rond de 35 km/u. En met warm weer, dat zal zeker uitmaken..

Snelheid en kracht

Na alle verhalen over gigantische krachten die los komen bij optrekken, viel me dat een beetje tegen. Het kan aan het gewicht liggen van mij en de fiets (>120 kilo?), of aan een instelling in de motor? Ik vind het niet zo erg. Rustig optrekken kost minder energie en ach, uiteindelijk kom ik er wel. Als je snel wilt zijn dan trek je op in een relatief lage versnelling (pas op de knietjes) en helpt de motor flink mee. Ik ben nog steeds geen partij voor wielrenners bij de start, maar het is ruim voldoende. Maar goed, ik doe 95% van de gevallen gewoon rustig aan.

Als de fiets op snelheid is, komt het vermogen beter tot zijn recht. Je voelt een prettig stukje meehelpen. Optrekken naar hogere snelheden gaat lekker. Het vasthouden van de snelheid is een interessante mix tussen kracht van de motor en de cadans. Zodra ik “te veel” kracht geef neemt de cadans toe en daarna de snelheid af, ik laat het tempo dan wat zakken en de snelheid neemt weer toe.

Lijf

Absoluut positief. Ik heb in de afgelopen 3 weken meer gefietst als in het afgelopen half jaar. Ik beweeg daardoor meer, kom meer buiten, ben alerter en het reizen met een fiets is vele malen verfrissender dan met een auto. En ook vanmorgen toen ik weg reed in de regen, keek ik uit naar de rit. Op het moment dat ik mijn knieën voel, of mijn benen, weet ik dat ik te veel mijn best doe en kan ik zonder snelheidsverlies minderen. Psychisch is dat heel fijn. Letterlijk voel ik me minder beperkt. En al zijn er momenten dat ik me irriteer door mijn lijf, ik merk ook dat ik geniet van het buiten zijn. Wat heb ik de regelmaat van de weg gemist. De lepelaar of de witte reiger in het weiland, of je collega fietsers op de weg. En als ik nu racefietsers inhaal, voelt dat gek. Toch een beetje als vals spelen, wat het natuurlijk ook is. Of zoals mijn zoon zegt. Pa, je speelt dubbel vals. Niet alleen met je stroomlijn, maar ook met een motor. En daarin heeft hij gelijk en blijf ik het voorlopig lekker doen.

Mijmerend is dit een ondersteunde velomobiel de perfecte fiets voor een lichamelijk beperkt iemand. Als ik dan nieuw zou kopen, koos ik voor een Orca met gemakkelijke instap en een motor die waanzinnig mooi geïntegreerd is. Als een gentle mens rijdt je overal naar toe. En pas bij het uitstappen zou men kunnen zien dat je een beperking hebt. Net zoals de man met de Whike die dat ook uitsprak bij het rijden met zijn fiets. Je valt op door je fiets en niet door wat je hebt. Al hoewel ik niet een lichamelijk beperking, maar eerder lichamelijk ongemak heb, kan ik me er iets bij invoelen.

 

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in e-quest, Quest 1, Uncategorized en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Ervaring na 3 weken e#Q1 (kmstand: 151.285)

  1. Fijn dat de E-factor zorgt voor deze positieve ‘zijeffecten’.

  2. George Krüg zegt:

    Hans

    Al zet je er een straal motor op Ben blij dat het werkt
    en ik vind het nog mooier dat je nu weer uitkijk naar de volgende rit.ik”zie” je fietsen met een Smile op je gezicht 🖒
    gr.George

  3. Willem Vierbergen zegt:

    Mooi dat je zo weer kan genieten van de fiets en het fietsen! zo’n “losse” motor is dan toch wat “behelpen” bij mijn Vollblut is de vermogensregeling zo verfijnd dat je, naargelang je harder trapt meer vermogen erbij krijgt dit is niet afhankelijk van trapfrequentie zowel bij hoge- als lage trapfrequentie geeft de motor extra vermogen tot een snelheid van 45km/uur vanaf 44,5km/uur voel je dat het iets minder gaat worden zodat het geleidelijk afneemt. Als ik mijn benen stil houd is de ondersteuning ook meteen uit zet je weer licht aan komt het er weer geleidelijk op ook zit er een generatie stand op om de accu te laden, dit kun je eventueel op automatisch zetten, dan laad je op terwijl je in een afdaling of zelfs viaduct naar beneden freewheelt.

  4. Adri Manhave zegt:

    Hallo Hans,

    Fijn te lezen dat het positief uitvalt voor jou om met ondersteuning te rijden! En dat dubbel vals spelen? Laat maar lullen die zoon van je, ook al heeft hij gelijk! Voor jou is het belangrijkste dat je dankzij de e-toevoeging weer veel meer beweegt ondanks je lichamelijk ongemak, win-win situatie dus, lekker doorfietsen met dat hulpje!

    Groeten, Adri.

  5. Belle zegt:

    Je schrijft: “Onder een bepaalde cadans (ik schat 80-85) slaat de motor af.” Moet dat niet juist zijn: Boven een bepaalde cadans? Ik snapte eerst de rest van de tekst niet, waarom dit een verklaring was voor het traag trappen van eBikers. Rete irritant lijkt het me want precies zoals je beschrijft: langzamer trappen om sneller te gaan is niet logisch. Maar goed, alles went, en jij fietst weer lekker. Eind goed al goed.

  6. bijnanooit zegt:

    Mooi! Je bent weer aan het fietsen! 🙂 Proficiat!

  7. Klaas Jan zegt:

    Mooi Hans, zit zelf ook te denken aan extra ondersteuning bij wegrijden, 36 of 48 volt ,motor in het achterwiel…Magic Pie,of iets dergelijks…

    • lighans zegt:

      Als je een velomobiel hebt is een motor in het achterwiel niet handig door de eenzijdige ophanging. Bij elke andere fiets heeft het wel een voordeel dat je q-factor niet verandert. Ik denk dat voor de meeste omstandigheden 36 volt ruim voldoende is. 48 volt is leuk om de klinkers uit de straat te trekken bij optrekken of hogere snelheden van 50 kmu en dergelijke.

  8. Pingback: Ervaring na 1 jaar e#Q1 (km-stand: 154.840 km) | Quest nummer 1

Geef een reactie

