van q1 naar eq1?

De afgelopen maanden, zelfs jaren, heb ik weinig gefietst. Naast dat ik niet veel energie heb, want herstellende van een burnout (of iets dergelijks), zijn er ook andere zaken in mijn brakke lichaam die niet doen zoals dat hoort. Een van die onderdelen zijn mijn benen. En die zijn toch wel belangrijk bij het fietsen. Er zit iets niet goed, waardoor ik erg veel spierpijn heb, ook als ik niets sportief doe. Pijn is op dit moment in bovenbenen. Aan de voorkant, achterkant, lies en binnenste bilspier. De pijn van mijn knieën, waar ik eindeloos over geschreven heb, lijkt niet zo zeer een knieprobleem maar een spierprobleem. Denk ik. Binnenkort weer eens het medische circuit in.

En de fiets is bedoeld voor woon-werk verkeer. En als ik dan in plaats van de fiets met de auto ga, schiet dat zijn doel voorbij. Dus ben ik suggesties om mij heen gaan horen. Die luiden in een richting die ik helemaal niet wil. Maar is het niet logischer dan niet fietsen? De suggesties draaien om het elektrisch aandrijven van de Quest. Daarmee ben ik niet de eerste met dat idee. Het uiteindelijke doel zou zijn dat ik niet hooguit 1 keer in de week naar mijn werk ga met de fiets, maar alle dagen. En de auto blijft staan.

Maar voordat het zover is ga ik eerst wikken en wegen. Zo zijn er in Nederland 2 mensen die zich in een Quest of Mango een e toegevoegd hebben. De eerste is WMZ, met zijn ondersteunde Quest. Hij heeft dat al jaren geleden uitgevoerd met een wielmotor op een tussenas en om de ketting op 1 lijn houden zelfs een naaf op het achterwiel. Zijn benadering vereist heel veel veranderingen aan de Quest. En dat is niet mijn idee. In de tijd dat hij dit ontwikkelde en bouwde waren de mogelijkheden voor het ombouwen veel beperkter dan nu, dus ik begrijp dat wel gedeeltelijk.

De ander is Harry Lieben. Hij heeft na een blessure een Mango van zijn werkgever geleend waarin een sunstar crank motor in zit. Daarnaast bouwt Sinner deze motor in hun Trike, genaamd de Comfort E. Daar is ook een prijslijst te lezen. Op een Trike kost zo’n motor met goede accu zo’n 1850 euro. Ik ga er van uit dat het voor een Quest iets meer werk is. En de lijst is van 2013, dus rond de 2000 euro zou een realistische prijs zijn.

Iemand die heel veel ervaring heeft met het rijden met een Sunstar en daar over blogt is Velostrada. De taal is een struikelblok. Maar uiteindelijk zijn er foto’s en informatie te vinden.

Alligt geeft nog iets anders aan, onder de link elektrohulp. Een motor gaat maximaal 20.000 km mee. En een accu is ook een terugkomende kostenpost. Ik kon niet goed vinden hoe het in elkaar steekt om van mijn Quest een 45 km/h Quest te maken. Volgens mij kan dat niet (legaal). 35 km/h zou voor mij al voldoende wezen.

Dus als ik naar mijn eigen situatie kijk. Ik rijd op dit moment ongeveer 1000 km per jaar (25*42). Een kwart van mijn woon-werk en nog wat er naast. Ik had dan 36*42 km hebben moeten rijden met een auto. Via de weg is wat langer. Met ondersteuning zou ik veel meer kunnen fietsen. Dan zou de verhouding ongeveer 0% auto en 100% fiets kunnen zijn.

Een tabelletje voor de duidelijkheid. Ik werk 4 dagen in de week in het onderwijs, dus 10 weken niet de kans om woon-werk te doen.

vervoersmiddel woon-werk Huidige situatie Quest met ondersteuning
auto 3 keer in de week: 3*36*42=

4536 km

0 keer in de week: 0=

0 km

fiets 1 keer in de week: 1*25*42=

1050 km

4 keer in de week: 4*25*42=

4200 km

Daarnaast zou het kunnen zijn dat ik buiten mijn werk sneller de fiets pak voor korte ritjes of juist eens lekker een lange rit maak naar vrienden of familie, toertocht of treffen. Het is dan veel minder vermoeiend en tegelijkertijd heb je wel het vrijheidsgevoel van een fiets en niet de beslotenheid van een auto. De afstand wordt dan meer beperkt door de accu dan door mijn conditie of lichamelijke gesteldheid. Ook beweeg ik meer (met minder belasting voor mijn benen). Om te zwijgen over de milieuwinst. Met mijn huidige auto zou ik 280 liter benzine niet hoeven te tanken. Daartegenover moet ik wel minimaal 21 keer een accu opladen (uitgaande van de 200 km die Harry aangeeft). Ik heb geen idee hoe dat zich verhoudt met een aantal liter benzine, maar ik schat dat het zo 90% minder energie kost. De auto slijt daarbij minder, rijdt minder, verbruikt minder en de fiets meer. En daar staat weer een aanschaf van een elektromotor en accu tegenover. De motor kan ik na 5 jaar weer vervangen met het geld dat ik bespaart heb op benzinekosten. En … als ik de electromotor kan laden met zonnestroom…

Puur rationeel is het dus een goede overweging. Emotioneel vind ik het een vreselijke beslissing en blijf ik nog even twijfelen en verschuil me achter excuses en principes.

Kunnen jullie me helpen om mijn beslissing een bepaalde kant op te laten hellen?

Over lighans

Berijder van Quest nummer 327
Dit bericht werd geplaatst in Quest 1 en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

40 reacties op van q1 naar eq1?

  1. Richt je op ondersteuning tot 25. Dat haalt het zware deel van het optrekken eraf, en voorkomt in elk geval een hoop gezeik met verzekeringen. Je kunt dan toe met een standaard e-bike motor (250 Watt) en een relatief kleine accu. Dat houdt de kosten beperkt, want zoveel mogelijk standaard. Uiteraard kan een 250 Watt motor de fiets een heel stuk harder laten rijden. Ik heb nu een meter in m’n fiets, en geloof me: 250 Watt is genoeg. En anders blijft het ‘Olfen’.
    Er zijn keuzes voor wat betreft de motor. Op de tussenas heeft voordelen: als je goed schakelt is het toerental constant, en het is makkelijker om daarop een motor te optimaliseren. Gewichtsverdeling is waarschijnlijk ook fijner. Linksom of rechtsom blijft de inbouw een ‘custom’ klus. Offertes vragen dus. Een standaard accu zou in de meeste gevallen genoeg moeten zijn, in elk geval met jouw woon-werk afstand. Kosten van het laden zijn laag, zeker als je het vergelijkt met de kosten voor een complete auto.
    Even een open deur intrappen: zou je voor een week een gewone e-bike kunnen lenen? Kan je dat in elk geval ervaren. Dat geeft je waarschijnlijk een beter perspectief.

    • lighans zegt:

      Hoi Maarten,

      Iig bedankt voor je uitgebreide antwoord.

      250 W is inderdaad voldoende. Dat weet ik van onze bakfiets. En gelukkig is die begrensd, want van een vriend trekt diezelfde motor rustig door tot 28. En volgeladen is dat best gevaarlijk imho.
      Voor een velomobiel is dat anders omdat die veel meer gemaakt is voor hoge snelheden. Maar verzekeringstechnisch wil ik zeker zorgen dat er geen vragen komen. Vandaar mijn afweging om er een speedelec Quest van te maken.

      Een motor op de tussenas vergt ook veel aanpassing. Of zie ik dat verkeerd? Bij de sunstar vervang je de crank door de motor. Een makkelijke aanpassing. En met de accu naast je stoel is gewicht toch nog steeds aardig verdeeld?

      Op gebied van accu twijfel ik. Klein is licht en groot is lekker ver kunnen rijden. Ook hier zal ik geen overdreven keuzes maken.

      En de ebike: Ik heb met de bakfiets een paar keer naar school gereden. En naast de lagere snelheid en de kou ging dat goed. Je beleving van afstand is anders. En het is zwaar voor je armen. Een gewone e-fiets zou ik kunnen lenen van mijn ouders. Maar even het beeld: de ebike lenen van mijn ouders van 79 jaar….

  2. Bespaar jezelf de ellende om de keuring voor een speed pedelec op q1 rond te krijgen. Gaat klauwen met geld kosten, en jaren om alles rond te krijgen. Gaat ook grote aanpassingen aan de fiets vragen. Zie ook http://kees-rookus.blogspot.nl

    Ik weet niet hoe makkelijk de motor op de trapas past, of je dan al delen van het frame moet vervangen (ronde buis bijvoorbeeld). Ga vragen bij kenners, sla velomobiel.nl niet over.

    Accu kan eventueel in twee delen: een voor normaal forensen-gebruik, beide samen voor verder.

    Tja, en lenen: er zijn ook e-bike projecten om mensen uit de auto te krijgen, misschien dat je langs die weg iets voor elkaar kunt krijgen.

  3. Mijn tip: gewoon doen. Beter E-fietsen dan niet fietsen.

    Koop wel een accu waarmee je een flinke actieradius krijgt. In de winter wordt deze vaak gehalveerd. Vanwege de kou.

    Mijn vrouw rijdt met een E-Fuenda en daar kan ze ’s zomers op 1 lading ruim 100km mee rijden. ’s Winters is dat krap 60km.

  4. André zegt:

    Hoi Hans

    Kijk eens bij Velotheo, die heeft zo’n motor in zijn Strada gebouwd http://velotejo.blogspot.nl/2015/12/e-powerrrrrrr.html

    Groeten, André

  5. wtvnl zegt:

    Dag Hans,
    dat zijn hierboven allemaal nuttige overwegingen en goede tips. Het enige wat mij in de weg lijkt te zitten zijn je negatieve emoties rondom e-bikes die jou parten speelt.
    Dat had ik ook voordat ik m’n e-Scorpion kocht. Maar binnen enkele maanden was dat geen punt meer…

    Alles went. Dus lozen die negatieve beeldvorming!

  6. Henk (Red64) zegt:

    Hallo Hans,

    Voor zover ik weet is de test mango van Sinner nu een E uitvoering.
    Er is vast wel een afspraak met Sinner te maken dat je een wat langere test rit kan maken om een gevoel te krijgen voor het e-fietsen in een velomobiel.

    Een van de hoofdredeenn van mijn keuze voor een nieuwe mango was de mogelijkhed om, als het toch nodig is, over te stappen naar e ondersteuning. Het grootste gedeelte van je verhaal komt me erg bekend voor. Hart problemen revalideren, weinig energie etc etc

    Succes met je onderzoek en je keuzes. Ik hoop dat het gaat lukken en wie weet komen we elkaar op de weg of bij een treffen een keer tegen.

    Henk

    • lighans zegt:

      Sinner ga ik zeker bellen.

      Weinig energie en spieren die niet willen, is zo moeilijk om over te brengen aan anderen hoe beperkend dat is.

      Treffens zijn leuk! Dus wie weet.

  7. Peter Beijes zegt:

    Hi Hans

    Vwb Velostrada zijn motor komt bij André Kjærsgaard van Velomobilcenter.DK af. Daar kun je in het Engels goed terecht. Ook Velostrada zelf kun je in het Engels goed benaderen.

    Gr Peter

  8. Dag Hans
    Vanwege mijn gezondheidsredenen rijd ik nu in m’n Quest voor woonwerkverkeer. Maar voor een kort ritje naar de binnenstad is voor mij een eBike (die van mijn vrouw, heel hip met riemaandrijving) veel prettiger dan een normale stadsfiets. Ik schaam me er ook niet voor om die te gebruiken. Als ik ooit voor de keuze zou moeten komen te staan om een motor in mijn Quest in te bouwen zou ik daar geen seconde over twijfelen. Alles is beter dan gebruik van een auto of OV. En als er dan toch nog wroeging is over fossiele brandstoffen&zo zijn er andere gebieden waar véél meer te besparen valt.

    Theo – beter één Hans in de fiets dan tien thuis – van Soest

  9. Adri Manhave zegt:

    Hoi Hans,
    Ik begrijp je twijfel aangaande een e-hulp, maar zelf zou ik geen seconde twijfelen als ik voor de keuze gesteld werd, -of niet fietsen, -of fietsen met e-hulp. Dan zou er onmiddelijk een e- motor in de Strada komen!
    Je zou naast Sinner ook even contact kunnen opnemen met Leo Visscher van Alligt, hij heeft veel ervaring met e-motoren in velomobielen. Je schrijft dat de motoren maar 20.000 km meegaan, maar volgens mij garandeert Leo zijn motoren tot 20.000 km, ze zouden best langer mee kunnen gaan. Even navragen dus!
    Succes met je beslissing!

    Groeten, Adri.

    • lighans zegt:

      Ik citeer de site van Alligt zelf. 😉

      De motoren zijn volgens hem gemaakt voor gewone fietsen en gewone ritjes. Velomobiel en hebben de neiging veel te rijden.

      Trouwens. Onze e-bakfiets is al aan zijn derde motor toe. De eerste was slecht gebouwd, de tweede ging ongeveer 10.000 km mee, De laatste is een hele stevige en zit er net een jaar (ongeveer 4000 km) op.

      Uitgaande van die ervaringen denk ik dat 20.000 km wel realistisch is.

    • lighans zegt:

      Nog even over Alligt:
      Hij heeft 2 motoren. Een Bafang en een Bosch. Beiden test hij heel grondig. De Bafang heeft nogal slechte service. Daarmee valt hij af voor mij. Mijn ervaring met V-fiets is dat service belangrijk is.

      De Bosch sluit hij op het achterwiel aan en verkoopt hij niet los. Tja. In mijn geval niet handig.

      Zijn informatie over de q factor is wel belangrijk. Bij een trapasmotor wordt die groter. Als ik dat kan voorkomen is dat heel erg fijn.

  10. Theo Mol zegt:

    Hey Hans,

    Als ik in jouw schoenen stond zou ik er precies zo over denken. Maar als buitenstaander denk ik: doe het gewoon. Los van alle juridische dingen: een quest is groot, er is ook plaats voor een reserve-accu. Dan kom je echt overal.

  11. johan volkaert zegt:

    Dag Hans,
    Mijn echtgenote rijdt met een mango waar we een sunstar motor hebben ingebouwd, met ongeveer de zelfde reden die u aanhaalde om dat in overweging te nemen.
    Onze ervaring is volgend ; autonomie batterij naar gelang terrein en zelf meewerken 45 tot 70 km uitzonderlijk soms 100 km, Rijcomfort is zalig vlot vertrekken, bergop geen probleem, begrenzing gewoon uitgeschakeld dan kun je eens een sprintje trekken van 60 km/u verder kun kruisen zonder probleem 30 a 40 km/u. Ze heeft ondertussen al 10000 km afgelegd zonder incidenten.
    Mocht je eens willen proberen kun je gerust eens langskomen (voor buitenmaten in lengte wel een beetje lastig fiets op 1.7m afgesteld kan wel iets aanpassen)
    Groeten,
    Johan

    • lighans zegt:

      Leuk zo’n ervaring uit eerste hand! Dank. Ongeveer 70 km zou een mooie afstand zijn.

      Heb je het zelf na de koop ingebouwd? Dat zou ik graag willen weten.

      En een keer proberen hangt van de reistijd af. Lijkt me leuk.

  12. bijnanooit zegt:

    Hallo LigHans, Ik denk ook: Als “e” helpt om (weer) te gaan fietsen: Doen! (Ik zal er zelf niet aan twijfelen, mocht ik het ooit nodig hebben.)

    2 volgens mij interessante zaken:
    https://sites.google.com/site/agendafietser/Home/fietser-hybride-kit
    https://www.fietsunie.nl/webshop/motoren/middenmotoren/detail/256/middenmotor-bafang-bbs01-250w.html

    Succes! 🙂

    • lighans zegt:

      Nog meer info. Joepie!

      De Bafang motor is door Alligt en Sinner getest. En naast de slechtr service van het bedrijf, kan het ding niet goed tegen langdurige belasting.

      Fietser.be moet ik zeker even bellen. Zij bieden weer een andere motor aan en een interessante accu. Ik ben benieuwd naar de prijs en het gemak van inbouwen. Daarin heeft Sinner een voordeel door de ervaring met een vergelijkbare fiets als mijn Quest.

      Succes heb ik zeker nodig.

      • bijnanooit zegt:

        Over die langdurige belasting: Ik heb het idee (maar zelf geen ervaring op dat gebied) dat zo’n motor gebruikt wordt om met weinig moeite in de buurt van de 25 kmh te komen, daarna is het een kwestie van aan de gang blijven, wat veel minder moeite kost. Langdurige belasting zou dus alleen maar optreden als je te lang te hard wilt gaan?

      • lighans zegt:

        Lang op een hoog vermogen is bij gewone fietsen niet zo’n probleem, omdat motor gekoeld wordt. Bij een velomobiel is er weinig koeling. Dus wordt de motor warmer. Aldus de info op de site van Alligt.

        De Sunstar zou daar minder last van hebben, volgens Sinner (en de ervaring van Harry).

        Ach ja. Keuzes.

  13. Thierry zegt:

    Hoi Hans,

    Niet fietsen of e-fietsen, dat is de vraag!

    Ik gebruik nu bijna 2 jaar een Bafang BBS-02 500W 36V in een Alligt A7, ik fiets 4x in de week 60km retour waarvan een deel door een redelijk druk stuk van Amsterdam. Ik kan makkelijk heen en weer op een volle accu, met fietskleding\ SPD\ douchen, zomer & winter. Accu staat altijd warm, opladen doe ik iedere dag. Overigens is het verschil tussen zomer\ winter capaciteit bij mij niet waarneembaar, wellicht omdat de accu niet afkoelt door rijwind?

    Totaal heb ik een kleine 700 euro uitgegeven aan een accu (36V 12Ah) en de Bafang BBS-02, aankoop via Aliexpress, prijs is inc BTW & invoer. Ik kan weinig zeggen over de service van Bafang, ik heb nimmer contact met hen gehad. Wel kan ik me voorstellen dat garantie claimen bij een leverancier in China wat moeilijk kan zijn. Mijn ervaring met de BBS-02 is zeer positief.

    Voor wat betreft oververhitting, koop een zwaardere motor en zet een limiet op stroom\ snelheid, dan weet je zeker dat je onder de ontwerp-specs blijft.

    Check ook eens deze lijst van mid-drive-kits: https://www.electricbike.com/mid-drive-kits/ & wanneer je handig bent heeft GNG ook erg leuke dingen http://www.gngebike.com/mid-drive-kits, zijn wellicht wat makkelijker in een velomobiel te “klussen”.

    Samenvattende > (laten) ombouwen de Qu-E-st!

  14. Jan van Steeg zegt:

    Begrenst op 25 km/h heeft een 250watt motor het in een Quest relatief gemakkelijk. Door het gewicht is de acceleratie een fractie zwaarder dan een normale E bike, maar eenmaal op de 25 km/h heb je nog niet eens 100 watt nodig. Zelf zou ik voor de makkelijkste en goedkoopste oplossing gaan. 250 watt en begrenst op 25 km/h. Dan blijf je veilig binnen de wettelijke en verzekeringtechnische grenzen en blijft het ook goedkoop. Alle andere opties zijn veel duurder en wazig kwa regelgeving. Een mooi voorbeeld is wat er in Belgie gebeurt is met een opgevoerde E-WAW. Zolang het goed gaat is het mooi, maar als er wat mis gaat heb je echt serieus grote problemen.

    Het zwaarste aan fietsen met een velomobiel is de acceleratie. Vooral met fysieke problemen, het blijft een zwaar ding wat op gang gebracht moet worden. Eenmaal op gang is het relatief makkelijk om dat vast te houden.

    Voor een 250 watt ondersteuning heb je ook geen duizenden euro’s nodig. Zou kun je relatief goedkoop proberen of het was is en als er eens een motor of accu sneuvelt is dat goedkoop te vervangen.

    • lighans zegt:

      Ook mijn idee. Een 250 Watt motor op een medium stand geeft denk ik al meer dan genoeg ondersteuning.

      Om exact op 25 te komen is lastig. De motoren zijn standaard ingesteld en bij een oude Quest komt er nog een tussenas bij met tandwielen.

      Er is een verschil tussen opvoeren en opvoeren. Die eWaw reed volgens mij mee met het verkeer bij 80 km/h. Dat is een beetje dom. Mocht in mijn geval de motor een zetje geven tot zeg 30 km/h, vind ik dat binnen een veilige marge zitten.

      De eerste optie tot nu toe kost ongeveer 1700€.

  15. Werner Klomp zegt:

    Hallo Hans,
    wij hebben al een aantal Vivax Motoren in meerdere Quest/Strada/DF verbouwd hier in Oostenrijk, het is een “duure” oplossing, Maar de Motor is sterk genoeg, zeker voor Nederland, hij komt direct op de trapas (speciale buis moet erop gelast worden) darin is alles verzorgt en met accu is het totaalgewicht onder de twee Kilo!
    bekijk Maar eens of dat ook een optie voor jou is.
    Groeten Werner
    http://www.vivax-assist.com/de/produkte/vivax-assist-4-0/vivax-assist_4-0.php

    • lighans zegt:

      Wow, wat een mooi elegant systeem! En dat lost ook het probleem met de q-factor op die bij andere crank motoren flink toeneemt. En het gewicht is ongelofelijk. Het zou ook in trapasbuizen van open liggers bevestigd kunnen worden. Bijna onzichtbaar en genoeg voor een tijdje lekker cruisen.

      Maar toen kwam ik bij de prijs en begreep ik de haakjes in je bericht. 😉

      Bijna 3000 € is meer dan mijn fiets waard is. Maar kan me goed voorstellen dat het anderen wel waard is. Vooral in bergachtig terrein.

      Ander aandachtspunt is de legaliteit in Nederland. Bij een ondersteunde fiets moet de motor aanslaan bij beweging van de rijder en ook weer uit gaan als de rijder zijn benen stil houdt. Dat is bij dit systeem niet mogelijk, als ik het goed lees.

      Maar wat een gave techniek.

  16. Theo zegt:

    Indien je voor een bafang 8-fun middenmotor kiest (mijn favoriet) kun je bij Alligt een adapter kopen om een Shimano voorblad op de trapas te zetten. Velomobiel.nl kan een aangepast (off-set) trapas bevestiging lassen. Ik heb nog een setje liggen omdat mijn vrouw de Bafang niet meer wil missen en daarom op mijn Strada een zelfgemaakt setje heb gemonteerd. (250 watt en 50kpu, aktieradius >80km met een 36V19Ah accu). Het rijdt fantastisch!!!
    Voor meer ervaringen kun je altijd mailen, zie mijn site velotejo.blogspot.nl

    • lighans zegt:

      Dag Theo,

      50 kpu is mij iets te geel ondersteuning. Dat is een illegale brommer. 😉

      Sinner doet denk ik hetzelfde met een Sunstar. Smalle korte cranks en de draden verlengen.

  17. Pingback: De e in de Q1 is besteld | Quest nummer 1

  18. Belle zegt:

    Als je een abonnement op groene stroom hebt, dan wordt de hoeveelheid stroom, die jij afneemt om je fiets op te laden, groen opgewekt. Bijvoorbeeld via De Windvogel.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.