De autoval

Ik zie het gewoon gebeuren terwijl ik bezig ben. Het is een keuze die ik moet maken tussen auto of fiets. Mijn lijf roept al een tijdje om niet de fiets te gebruiken. De laatste keer fietsen was 2 weken geleden en heb ik een dag met beenkramp in bed gelegen. Waar dat aan ligt is nog een raadsel. Misschien een combinatie van burn-out (al een jaar) en voedsel?

Maar goed. Nu komt de tijd om weer een keuze om wel de fiets te pakken. Maar ik bemerk dat ik gevallen ben in de autoval. De autoval is een complexe en ingrijpende valstrik die mijn dagelijkse besluiten beïnvloedt. En het heeft een aantal factoren.

Vermoeidheid is de eerste. Waar wordt je minder moe van? Auto of fiets. In goede doen is moe worden een vereiste en valt de auto af. Ik bedoel, wat is er lekkerder dan lekker geestelijk fris en lichamelijk verkwikt op je werk te komen en te voelen dat je de eerste horde gelegd hebt en daar zeer bewust van bent met een gelukzalig tintelen in je benen? Niets? Nou, niet veel. Maar in minder goede doen is een auto toch een manier om iets minder vermoeid en geestelijk alleen opgefrist door de wandeling van je auto naar je werk te komen. En met een terugweg die je ook gezond af kan leggen zonder de hierboven beschreven gevolgen. Voor veel mensen wordt deze keuze echter niet gemaakt. Het idee van fietsen is al vermoeiend. Het idee van fris op je werk wellicht aantrekkelijk, maar die wordt alras onder geregend…

Comfort zou een tweede kunnen zijn. Een auto heeft tegenwoordig airco, ingewikkelde motoren die hem redelijk stil doen bewegen, een goed klinkende autoradio en zachte stoelen.
Of als 2b status. Waarmee wil je bewegen? Met een status verhogend artikel, die iedereen herkent en erkent? Of met een fiets. Die, hoe duur ook, de status heeft van een Nokia uit 2000.
Comfort en (voor mij in mindere mate) status zijn serieuze componenten. Vooral omdat ze nooit dé reden zijn om de auto te nemen, maar stiekem meewegen in je besluit. Ze zijn de duiveltjes die je niet naar de rand brengen zoals regen, of haast of vermoeidheid, maar je wel net dat tikkie geven om toch door te vallen naar de kant van de auto.

Milieu is de derde. Hier klinkt ook iets van een principe in door. Of omdat je liever niet een terreurorganisatie wilt voeden, of omdat het belangrijk vindt om zo min mogelijk te vervuilen in je omgeving. Dan neem je dus de fiets. Toch? Of is die auto de laatste tijd niet extra zuinig, sinds die beurt, zodat je meer kilometers kan rijden met iets minder schuldgevoel? Nee, zegt mijn hogere ik. Als je het op je verbruik gaat gooien rijd je vanzelf meer dan je bespaart en kost het meer omgeving en geld (zie volgende punt). De fiets is toch de beste optie om en gelukkig te zijn en het milieu minder te belasten.

Geld is nummer vier. Die grote beurt, APK, die verzekering en belasting betaal je niet voor niets. Als je weinig rijdt betaal je zelfs relatief veel per km aan vaste lasten. Tja, sterker. als je weinig rijdt kun je die auto net zo goed weg doen. Geld is een val die je raakt in je andere lasten. Het is voor mij goed om te beseffen dat ik minder met andere dingen kan doen, als ik meer auto rijdt.

Het weer is nummer vijf. Slecht weer schijnt te bestaan als je fietst. Met een velomobiel weet ik dat ik bij een windkracht van 6 of hoger niet kan fietsen. Anders wel. Maar, als je een tijd niet gefietst hebt, dan is zo’n sprintje naar de auto erg verleidelijk.

Haast is nummer zes. Het  begint vaak met de opmerking: zal ik even…. om daarna met de auto “even” iets op te halen. En op korte afstand is dat sowieso onzin en op langere afstanden soms realistisch. Bijvoorbeeld met het gezin ergens heen gaan. Maar dan was het wij geweest en het is toch echt ik, die even iets moest regelen. Dat even is bij een auto dus naar auto lopen, rijden, ergens parkeren!!!, lopen naar de bestemming, en weer zelfde verhaal terug. Een fiets maakt het even veel overzichtelijker. Je pakt de fiets, stapt uit voor de bestemming en weer terug. Haast is het schijnbaar ultieme excuus om de auto te pakken. Tss, je doet het niet voor jezelf immers, maar voor de snelheid en het gezin.

En nummer 7 is geen reden. Als je een tijdje niet fietst, zie je het niet meer staan. Je fietsverslaving, die er uit bestond om excuses te verzinnen om ene stukje te fietsen is vervlogen en vervangen door een andere bewegingsverslaving. we moeten ergens heen en ook weer terug. En je hoofd dreunt Auto!, Auto!, Auto! bij elke wissewasje, terwijl dat vroeger veel liever fietsen, fietsen, fietsen was. En let op bij het denken aan de auto denk je aan het ding. Bij het fietsen denk je aan de beweging. Ik in ieder geval wel. Daarna komt nog de keuze met welke van de 4. Tuurlijk klopt dat. Een auto beweegt. Op de fiets beweeg je zelf.

Dus eindig ik met de remedie. Ontwennen en weer oefenen. Ik ga eerst een paar zinloze ritjes maken met de Quest. Kijken of mijn benen niet exploderen. En dagelijks wat zinloze ritjes is al heel wat meer dan geen ritjes. En wie weet kom ik een keer op mijn werk. En wie weet daarna meer. En wie weet kan ik de volgende keer over een leuke tocht bloggen ipv over auto’s.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in Ligfiets en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op De autoval

  1. Als ik wakker word, dan ben ik eigenlijk altijd nog net zo moe als toen ik naar bed ging.
    Dit komt mede door de medicijnen die ik helaas (of gelukkig maar) dagelijks moet slikken.

    Het kost mij soms de grootste moeite om mijzelf ’s ochtends in de fiets te krijgen. Ik ben dan lichamelijk echt helemaal compleet ‘kapot’ (=verschrikkelijk moe). Toch moet ik, van mijzelf, want na 1km voel ik me al iets beter en na 14km ben ik op school en voel ik me fris en fruitig genoeg om lekker aan het werk te gaan. Het kost altijd energie, dat fietsen. Maar het geeft veel meer energie.

    Succes met het ontwennen van de auto en weer oefenen met fietsen.

    • lighans zegt:

      We zijn toch een stelletje rammelkasten.😉
      Ik voel me beter na het fietsen en dat moet ook de volgende dag zo zijn. Anders is het niet gezond. Langzaam opbouwen maar weer.

  2. Ymte zegt:

    Dag Hans,
    Vroeger fietste ik 35 km naar kantoor maar vaak was de verleiding om ’s ochtends een half uurtje langer te blijven liggen en dan de auto te nemen te groot. Maar ;s middags had ik altijd wel zin in fietsen. Praktische oplossing was heel simpel, de parkeerplaats voor het kantoor werd de standplaats van mijn auto. Mijn auto was van een model en type waarvan de directeur vond dat het de aanblik van zijn kantoor ontsierde, dat vond ik dat ook wel weer een grappig.
    Groeten, Ymte

  3. Egbert Vonkeman zegt:

    Mooie tekst, maar “Waar dat aan licht” is toch echt niet goed… nogal aan het begin.

  4. Rens zegt:

    Een goeie om te onthouden: Bij het denken aan de auto denk je aan het ding. Bij fietsen aan de beweging. Maarrr: WAAROM vragen automobilisten aan fietsende collega’s of het regende toen we naar het werk reden?? Groeten Rens

    • lighans zegt:

      Geen idee. Wat ik zelf merk is dat binnen zitten thuis of in de auto mij minder bewust maakt van het weer. Een beetje regen of gewoon regen is hetzelfde. En in huis merk ik vaak dat het geregend heeft als ik naar buiten kijk. Een fietser weet het altijd.
      Kan natuurlijk ook sarcasme zijn.😉
      Trouwens. Als ik fiets klagen mijn leerlingen minder over regen. Een soort gedeelde smart is minder zielig.

      • Adriaan zegt:

        Nu het weer wat kouder is en de auto-rijdende collega’s moeten hun autoruit ijs-vrij maken, vind ik het heerlijk om te zeggen dat ik vanochtend weer niet hoefde te krabben……

        Groet Adriaan

  5. lighans zegt:

    Dat ook. En die verbazing dat je fietst.

  6. Gerrit zegt:

    Mijn auto staat al meer dan een jaar bij mijn dochter , om daar te komen moet ik eerst een 20 min fietsen dus gevolg is dat ik gewoon maar alles met de fiets doe,iedere dag. (Maar ik heb dan ook geen gezin meer,makkelijk praten)
    Groetjes Hans en sterkte met de beslissingen.

  7. Pingback: van q1 naar eq1? | Quest nummer 1

  8. Pingback: En we fietsen…. (km-stand: 152374 km) | Quest nummer 1

Geef een reactie

