De e in de Q1 is besteld

Uiteindelijk een andere dan ik lange tijd gedacht had te kopen, maar we zullen zien of ik wel zo’n verstandige keuze heb gemaakt.

In de afgelopen dagen heb ik mijn besluit tot het gemotoriseerd ondersteunen van de Quest enige body gegeven door sites af te struinen, adviezen van mijn vraagpost te overwegen en bedrijven te bellen. Over 1 nacht ijs kon altijd nog, dus flink wat mooie dagen doorgebracht met wikken en wegen. Ik ben daar erg goed in en neig om het wikken veel langer te laten duren dat het wegen. Laat staan besluiten maken. Maar aangezien ik al jaren dit idee sluimerend heb laten broeden, zou het kunnen dat het besluit daardoor wat sneller ging dan ik dacht.

Mijn globale voorwaarden:

  • Een motor op de trapas, oftewel een middenmotor. Er zijn mooiere oplossingen door een motor voor de trapas te plaatsen en de trapas aan te drijven met een ketting of tandriem. Maar die hebben ook haakjes en oogjes. Grote voordeel van een middenmotor is dat er weinig aanpassingen in de Quest nodig zijn.
  • Liefst zelf het vermogen en ondersteuningssnelheid in te stellen. Bij de ene kan dat door met tandwielen te spelen, de andere stel je het in via een display.
  • Liefst ook de voorderailleur behouden. In praktijk wordt dat door partijen geleverd, maar het 30 tands tandwiel moet vervallen.
  • Liefst meerdere standen van ondersteuning. Mijn ervaring met de bakfiets met 6 standen van ondersteuning ervaar ik als erg prettig. Een lichte lading heeft veel minder steun nodig, dan een volle bakfiets.
  • Een goede vrijloop. Het streven is immers om uiteindelijk geen ondersteuning meer nodig te hebben. Dan is het fijn als de vrijloop weinig weerstand geeft.
  • Flinke accu. Ik hoop ongeveer 100 km met één accu te kunnen doen.
  • Ik dacht dat een snellader fijn zou zijn, maar uiteindelijk deze keuze laten vallen. Een snellader verkort de leeftijd van de accu.
  • Zo’n klein mogelijke q-factor (dat is de afstand van de pedalen tov elkaar). Beter voor knieën en je beweging. En dat is wel een dingetje. Aangezien een middenmotor aanzienlijk bredere crank heeft dan een gewone crank.
  • Niet te duur. Ik ben begonnen met een budget van 2000 euro in gedachte. Maar uiteindelijk bleek dat lang niet nodig te zijn.

De volgende bedrijven heb ik gebeld en alleen fietser.be heb ik nagelaten om te bellen, maar hoort toch mooi in dit rijtje, naar mijn mening.

  1. In mijn ogen een schitterende uitvoering van een middenmotor wordt aangeboden door Sinner/Drymer. Op de site hebben ze zeer kundig weten te verbergen dat ze deze ook los aanbieden, maar ik wist natuurlijk van Twilwel en zijn avonturen met zijn e-mango. De motor is een Sunstar, de accu een 11Ah of 16 Ah, de actieradius met die laatste een zeer mooie 100 km of meer. Wordt geleverd met platte 155 mm cranks wat goed is voor de q-factor en de bedrading wordt keurig verlengd. De Sunstar werkt met een krachtmeter, die zijn vermogen aanpast aan het vermogen die de rijder geeft. Dat is de nieuwste manier van ondersteunen. Met deze motor kan de derrailleurnok keurig blijven zitten en is een 39 en 52 tands tandwiel met derailleur dus mogelijk. De ondersteunde snelheid is in te stellen door de voortandwielen of de tandwielen in de tussenas aan te passen.
  2. Velomobiel.nl zijn nog aan het testen en zijn even huiverig als geïnteresseerd. Het heeft zeker hun aandacht, maar niet hun prioriteit. En ondanks dat ze totaal nog geen product aanbieden, hebben ze me lekker veel informatie gegeven en lieten ze in het gesprek wederom zien over een enorme kennis te bezitten.
  3. Ligfietsshop Tempelman heeft een middenmotor van het merk Bafang. Deze is minder geavanceerd als de Sunstar van Sinner en daardoor ook wat goedkoper. Ook zij bieden een verlenging van de kabels aan en een derrailleur is ook mogelijk met 39 en 52 tands voorbladen. Ze verkopen 1 type accu van 12 Ah, wat volgens Gerrit goed is voor een actieradius van 60 km op een open trike. Het fijne van deze motor is dat er een display wordt geleverd waar je de vermogenstanden kan instellen. De motor meet de snelheid van de fiets met een snelheidssensor aan het wiel.
  4. Fietser.be heb ik niet gebeld. Zou het de vrees voor belkosten zijn of de vrees dat hun mooie systeem duurder was dan ik dacht? Maar hun systeem is het meest uitgedacht, naar mijn idee. Op hun site is mooi te zien hoe het in een WAW is te installeren. De motor drijft via een ketting de crank aan. De q-factor verandert hierdoor dus niet, of nauwelijks. Een voorderailleur is dan niet meer mogelijk. Als accu gebruiken ze een geavanceerde kleine lichte LiFePO4 accu, die minder milieuvervuilend is dan de normale LiOn accu’s die Sinner en Ligfietsshop aanbieden. Maar goed, ik heb geen idee of ze dit systeem opsturen om in te laten bouwen in een Quest. Laat staan of dat de optie in de prijslijst ook een standaard Bafang is of die mooie oplossing.

Uiteraard heb ik de links in de commentaren van de vorige blogpost bekeken. Wat een warme woorden en aanmoedigingen! Te bizar vriendelijk dat ligfietsvolkje. Ook op Facebook en Twitter zijn inmiddels zoveel riemen onder mijn hart gestoken dat het ademhalen lastig wordt. Naast vele andere mogelijkheden was de Vivax motor, aangeboden door het bedrijf van Werner Klomp een van de meest bijzondere en ook meest illegale in Nederland. Een suggestie van Thierry was om zelf in te bouwen en te kopen via Alibaba. Dat is veel goedkoper, voor dezelfde spullen. Maar garantie is ook belangrijk en dat is lastiger met een verkoper op een grote afstand. Ook de service van een Nederlands bedrijf zie ik als belangrijk. En op het gebied van opvoeren heeft de ebike de scooter al een tijdje ingehaald. Zie bijvoorbeeld deze site, die vrolijk de gashandel aanbiedt bij de kit.

Ik ben een beetje voorzichtig in het ruimschoots roepen dat ik nu de beste keuze heb gemaakt door een motor bij ligfietsshop te bestellen. Ik was lange tijd volledig overtuigd dat Sinner mij de motor ging leveren. In mijn ogen is dat systeem net even beter uitgebalanceerd en uitgebreid getest door Twilwel. Maar keerzijde is dat het ook duurder is. Uiteindelijk is het verschil misschien niet groot. Sterker ik lees overal dat de Bafang toch wel eens problemen kan geven en geeft men toe dat de Sunstar toch wel een goede motor is. Bij mij hebben 2 dingen de doorslag gegeven. De ene de prijs, de andere het kunnen tweaken van het vermogen van de motor. De minder geavanceerde rotatiesensor van de Bafang vs de krachtmeting van Sunstar heb ik voor lief genomen.

Als ik over een paar weken huilie huilie doe over de motor is het mijn schuld. Als ik lyrisch en opgewonden verhalen ga vertellen ook.😉

De volgende post zal waarschijnlijk over hoe de set geleverd wordt en de installatie gaan.

 

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in e-quest, Ligfiets, Quest 1 en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op De e in de Q1 is besteld

  1. Theo van Goor zegt:

    Ook ik heb serieus overwogen e-ondersteuning in mijn Q66 te laten bouwen. Met de komst van DF bleek ik ook zinder te kunnen. Befang was eerst mijn keuze. Levensduur (in jou geval minder relevant denk ik) en weinig bereik was een minpuntje. Die kan makkelijk met meerdere accu’s opgevangen worden. Heb ik met de e-bakfiets ook gedaan. De Sunstar was idd duurder maar het systeem is beter in ons geval als ik het zo mag zeggen. Zwakke knieen of minder kracht verwerkt hij efficienter. Vooral bij optrekken heb je de ondersteuning nodig. Verder niet zoveel. Dat resulteert in een grotere acciradius. Eenmaal op gang heb je niet veel vermogen nodig. Die kan jij/ik nog zelf nog leveren dus doet de moter minder.

    Zoals gezegt. Ik heb nu de DF. Die vraagt simpelweg minder vermogen door de efficiente aandrijflijn bij optrekken. Die kan ik meestal zelf nog leveren. Uiteindelijk ben ik door de training weer wat sterker geworden. In jou geval zijn er helaas meer complicaties als alleen zwakke knieen dus e-ondersteuning is echt zinvol. Ook in een velomobiel. Zeker een oudere Quest (een na oudste!) Zeer zeker als het lichaam niet helemaal meewerkt.
    Je gaat er vast geen spijt van krijgen. Misschien ga je nu juist meer fiets. Dat is excuus genoeg😉

    • lighans zegt:

      Of het bereik van de Bafang minder is zal ik ervaren. Ik kan er altijd nog een accu bij kopen.

      Een DF is een geweldig apparaat, maar dan moet ik wel q1 weg doen hoor. En na de verbouwing durf ik te zeggen dat hij weer als een nieuwe 20 inch Quest fietst. Het verstevigen van de body en de nieuwe aandrijflijn en wellicht ook het verwijderen van een kettingbuis laat mij 10% sneller rijden. Een DF zal vast sneller zijn. Een nieuwe Quest ook.

      En inderdaad. Het doel is direct meer fietsen. En als dat zo niet lukt gaat de Quest weg. Dan heb ik alles geprobeerd.

      • Theo van Goor zegt:

        Die ervaring van een vlottere fiets na renovatie had ik ook met de Q66. Ik had ook meer een band met deze fiets ipv de Q491. Dus de keus was snel gemaakt. De proefrit met de DF gaf echt een ‘wauw-gevoel’ (copyright Mooi Geel)
        Voor mij was dat genoeg. Bij jou speelt er meer. Bij Marloes trouwens precies hetzelfde verhaal. Binding met Stoffel (hele fijne fiets!) toch gaf de DF net iets meer duw in de rug due ze goed kan gebruiken.

        Ik heb overigens de DF nooit gekozen voor zijn snelheid. Dat verschil met de Q is er voor de doorsnee fietser niet zo. Zeker niet als je toch al enigsinds beperkt in je kracht bent zoals wij. Bovendien wanneer fiets je zo hard? De winst tussen DF en Q zit echt in de eerste meters opgang komen. Bij Qxs speelt dat al weer minder. Helaas past niet iedereen daar in, al hoor ik VM.nl roepen dat daar een mouw aan te passen valt tot een zekere lengte.
        Een e-ondersteuning helpt je fiets ook goed op gang, dat is waar het om gaat. Niet hoe hard je er mee kunt racen. Dat is een ander verhaal.

      • lighans zegt:

        Ik zal de DF dus mijden als de pest.😉 Het thuisfront overtuigen dat 8000 euro echt niet veel geld is voor een fiets gaat denk ik niet lukken.

        Hard racen gaat niet lukken. Lekker fietsen hopelijk wel. En hopelijk daarnaast ook nog af en toe een tochie. Lekker naar buiten. Dat is het doel.

  2. En de 20-inch Quest is lichter (ca. 32 kg) dan de eerste 26-inch Quests (ca. 36 kg)? En daarnaast het voordeel dat e-ondersteuning eenvoudiger is te realiseren door de tussenas.

    • lighans zegt:

      Klopt en die tussenas gebruik ik dus niet, al zou dat voor de q-factor beter zijn. Ik heb een Bafang crankas motor aangeschaft. Zie de link in mijn verhaal.

      Ik moet er wel bij zeggen dat Quest 1 met al zijn reparaties die 32 kilo zeker niet gaat halen. Daarbij was het een van de eerste questen met waarschijnlijk wat meer polyester dan de serie erna.

  3. bijnanooit zegt:

    Proficiat met de keuze, maar zeker ook met de E-beslissing. Ik hoop dat het je het gewenste meer fietsen gaat opleveren. Ik ben benieuwd naar het vervolg🙂

  4. Theo van Soest zegt:

    Dag (weer)Lighans,
    Proficiat met je besluit.
    Niet om je te ontmoedigen, maar ik vond nog wel een blog van een ervaringsdeskundige met heel veel Bafangs thuis (acht!). Hij beschrijft in detail allerlei problemen, maar ook hoe je ze kunt oplossen. Bovendien zit de motor in Q1 netjes beschermd tegen vuil en nattigheid.
    https://electricbike-blog.com/2015/10/02/troubleshooting-problems-on-your-bbs02-unit/

    • lighans zegt:

      Bedankt. Ik ga ze doorlezen.

    • lighans zegt:

      Snel even gekeken. Veel problemen lijken ook te komen omdat hij 3 keer zoveel vermogen op het motortje zet. 750 Watt is enorm.

      Oververhitting kan trouwens nog steeds voorkomen, doordat bij mij de motor niet door rijwind gekoeld wordt. Daar heeft Alligt ook ervaring mee. Maar ook vooral bij hoger vermogen.

      Maar als troublesooting een zeer handig blogje. Dus dank.

Geef een reactie

