Koopgids voor open ligfietsen

Nu ik in korte tijd een aantal ligfietsen kocht en verkocht en daarbij al jaren rondloopt in het wereldje, denk ik er een beetje verstand van te hebben. Hier mijn tips om een ligfiets te kopen, verdeeld in een aantal onderwerpen.

Oriënteren

Als je al jaren een ligfiets berijdt is dit onderdeel wat simpel. Je weet wat je wil, je hebt al ervaring en kiest op grond daarvan je ligfiets. Wat doe je hier? Gaat heen en koop! 😉

Maar als het je eerste of een van je eerste is dan wordt het anders. Onderstuur of bovenstuur, grote of kleine wielen, stoelvorm en stoelmaat? En welk merk? Ik denk dat de beste weg om te oriënteren is om een ligfietswinkel te bezoeken. Die heb je in 2 smaken. Merk onafhankelijke bedrijven hadden zich verenigd in de ligfietsspecialisten. Die samenwerking blijkt niet meer te bestaan. Dus kun je zoeken naar een bedrijf in jouw omgeving via ligfiets.net. Op hun site staan vaak probeerdagen of wanneer ze open zijn. Sommigen zijn alleen open na een afspraak. tijdens een uitprobeerdag kom je achter je eigen voorkeuren. En je krijgt te horen welke trends er zijn. Je kan natuurlijk meteen een nieuwe of tweedehands ligfiets kopen.

IMG_20170823_113859

Oude en sterke Nazca. Levert geen klap meer op, maar is om te hebben een supersterk werkpaard. Nieuw gekocht trouwens.

De tweede optie is via een producent. Er zijn er talrijke in Nederland en ook in het buitenland. Voor buitenlandse merken ben je aangewezen op de ligfietsdealers. Bekende merken zijn Challenge, Raptobike, M5, Flevobike, Sinner (trikes), Jouta (trikes) en Nazca. Vroeger maakten ook Optima en Sinner tweewielers. Buitenlandse merken zijn bijvoorbeeld Azub, Hp Velotechnik (trikes), Gforce (trike), ICE (trikes) of Performer. Zie ook ligfiets.net voor een uitgebreid overzicht.

Vaak kun je bij de Nederlandse merken proefrijden. Het vergelijk met andere merken is dan lastiger.

Tweedehands?

Ik zelf koop vaak tweedehands (via marktplaats en ligfiets.net). De fiets van mijn vrouw is nieuw en super betrouwbaar. Niet vreemd natuurlijk omdat de meeste ligfietsen met de hand gebouwd worden door de ontwerper. Vaak bel je ook direct met de bouwer met vragen. Een voordeel van een klein wereldje. Onze andere fietsen zijn tweedehands. Ik heb er goede ervaringen mee. Maar je moet wel heel goed opletten. Zo zijn sommige frames gevoelig voor scheuren (Hurricane) of zijn moeilijk af te stellen (MC Carbon High racer bijvoorbeeld). De vorige eigenaar heeft vaak flink zitten tutten met de fiets, wat niet altijd een verbetering is. Een andere voorvork vond hij misschien leuk, maar het maakt het weggedrag soms wel heel anders. Daarbij is de foto op de verkoopplek soms wel heel veel mooier dan de werkelijkheid.

Wat tips:

  • Is de prijs te laag, dan is waarschijnlijk de fiets ook niet veel. Info vragen via een forum of sociale media groepen is dan heel verstandig.
  • Tegenwoordig zijn ligfietsen wat trend gevoeliger dan vroeger (hieronder daar meer over). Dat heeft invloed op de prijs.
  • Dure groepen verliezen razendsnel in prijs. Met de groep bedoel ik de onderdelen die aandrijven en remmen en schakelen. En ik denk zelf dat een goed gebruikte dure groep verstandiger is om te kiezen dan een goedkoop weinig gebruikt groepje. Richtlijn. voor een toerfiets is Shimano Deore of SRAM x7 of beter keurig. Wil je racen met je fiets dan zou ik voor Shimano 105 of SRAM x9 of beter gaan. Is de groep van een matige kwaliteit, dan kun je verwachten dat je snel onderhoud nodig hebt.
  • Een zwaar gebruikte ligfiets heeft net zoals een gewone fiets flink geleden. Het eerste waar je naar moet kijken is de slijtage aan derailleur, ketting, geleidebuizen en tandwielen. Aluminium frames moet je goed controleren op scheurtjes. Staal is vaak iets betrouwbaarder. Velgen kunnen gescheurd zijn. Stoelzittingen met scheuren rijden minder prettig en willen nog wel eens naar een kant overhellen. Koop zo’n fiets alleen als je zeker weet wat je doet!
  • Hydrauliek is natuurlijk geweldig mooi spul, maar ik probeer het zelf te ontwijken. Het onderhoud is gewoon lastiger. Als je toch je onderhoud bij de (lig)fietsenwinkel laat doen is het minder belangrijk issue.
  • Banden zijn sterk bepalend voor de snelheid. Een smal hard bandje geeft een snel gevoel. Een dikke band van goede kwaliteit kan dezelfde snelheid geven. Kijk bij het kopen van je ligfiets naar de kwaliteit banden. Ik heb zelf liever een band die niet lek gaat en redelijk snel is, dan een snelle band waar ik vaak de binnenband moet plakken.
  • Stoelmaten wordt vaak niet vermeld, terwijl dat heel belangrijk is. Een klein iemand (zeg tot 1,70) heeft baat bij een small of een medium zitschaal. Ben je groter, dan is vaak een large zitting beter. Ben je echt helemaal opgewonden van de fiets, maar is het zadel een puntje, dan is met wat opvullen van het lange deel van een medium nog wel redelijk een large te maken. Maar beter is om te investeren in een grotere zitting.
  • Ook het kussen is een dingetje. Een oud ibiliet kussen is vele malen minder comfortabel als een modern Ventisit/Rainbow kussen.
  • IMG_20170804_192723

    Kijk goed naar de zitting. Eigenlijk nog te groot voor hem. Dit is een kleine zitschaal! Kijk ook naar de pedaal die achter het voorwiel verborgen is. Voor hem geen probleem, maar voor velen een terechte reden niet te kopen!!!

    Voor kleine mensen is het lastig kiezen. De Nazca Fiero XS is zo ver ik weet op dit moment de enige ligfiets die speciaal voor kleine mensen wordt gemaakt. Al zal je bij M5 vast maatwerk kunnen maken. Waar je vooral op moet letten is dat bij een kleine beenmaat de crank snel tegen het voorwiel komt bij sturen. Vooral voor beginnende ligfietsers is dat sterk af te raden. Ook is het belangrijk om een goede zitschaal te hebben. Te groot geeft nekklachten en zit vreemd met je hoofd. Voor mijn zoon van 1,60 hebben we lang moeten zoeken. De Challenge Mistral hebben we flink moeten aanpassen. En eigenlijk is het nog steeds niet goed. Kleinere cranks zou nog wat ruimte kunnen geven.

  • Veel verkopers hebben weinig met de fiets gereden. Ze hebben vak ook weinig verstand van de fiets. Dat kan in je voordeel zijn, maar zorgt ook dat ze pijnpunten niet goed aangeven.
  • Accessoires als bananentassen en toptassen (van het merk Radical Design of M5) zijn een flinke plus. Een bananentas levert los 70-100 euro op, een toptas zo 50 euro. Als dat bij een prijs van een fiets inbegrepen is, heb je een mooi inzicht in de prijs van de ligfiets zelf.
  • Wat mij irriteert (vooral op Marktplaats) zijn de vele fout gespelde namen van fietsen. Of zelfbouw fietsen waar niet de maker bekend is. De andere kant is dat deze mensen dus geen idee hebben wat ze verkopen. Elk nadeel heb zijn voordeel.

 

Trends en prijzen

IMG-20170807-WA0034

Mijn nieuwe aanwinst. Na heel lang zoeken.

Je ziet ook bij ligfietsen dat er een soort van trends zijn. Twintig jaar geleden waren er meer lagere fietsen. Tegenwoordig gaan de zittingen de lucht in. Ik denk dat de meeste nieuwe fietsen met 26 inch of 28 inch wielen worden verkocht. Behalve dan de Flevobike Greenmachine, die op zijn manier een trend op zich is. Ook worden nog veel ligfietsen verkocht met 26 achter en 20 voor, waardoor je een iets rustiger en makkelijker te rijden fiets hebt.

Als je nog verder terug kijkt in de tijd zie je veel hele lage fietsen zoals lowracers (bijvoorbeeld M5) en semi lowracers (Hurricane). Super fietsen, maar je ziet ze minder. Als je een nieuwe fiets koopt zul je sneller een aanbod van hoge fietsen vinden. Geen probleem in mijn ogen. Opvallend, veilig en snel. Als je tweedehands kijkt zul je veel lage fietsen vinden met 20 inch wielen. Laag, minder opvallen en snel. Het is aan de koper de keuze. Ik zie op marktplaats dat lage fietsen op dit moment vrij goedkoop zijn in vergelijking tot de hogere fietsen.

Een Flevobike Greenmachine is de uitzondering. Een top product, dus ook tweedehands nog flink gevraagd en flink aan de prijs. Maar veel waarde voor je geld! Dat wel.

Ik denk dat de meeste ligfietsen tegenwoordig met een bovenstuur verkocht worden. Al is er nog steeds een kleine groep onderstuur liefhebbers. Een prijs voor een tweedehands onderstuur zou dus iets lager kunnen liggen.

Dan is er een trend die aan mij een beetje voorbij gaat en dat zijn de trikes. Je ziet dat deze steeds meer verkocht worden. Enerzijds aangestuurd door bedrijven als van Raam en Sinner die goed geld verdienen met de (semi)-gehandicapten die een mooie fiets wensen om te fietsen. Maar ook worden trikes verkocht aan mensen die het gewoon heel prettig fietsen vinden. Prijzen van (tweedehands) trikes zijn vaak relatief hoog.

Tot slot

Een ligfiets geeft aandacht. Positief en glimlachen, maar ook negatief en ronduit kritisch of bruut. Daar moet je tegen kunnen. Heb je die horde genomen en neem je de tijd om aan je ligfiets te wennen (benen hebben ook een gewenningstijd nodig), dan heb je er heel veel plezier van.

Nuttige links:

Fietsersafstappen, over zijn keuze voor een ligfiets en hoe hij die gekozen heeft. Let op, Walter is perfectionist. Maar daar valt veel van te leren.

Op Kampeerwijzer staat een grondig verhaal over ligfietsen en waar die aan moet voldoen, voor een vakantie, maar zeker ook ter orientatie als beginner erg aan te raden.

Minder nuttig is inmiddels mijn bijdrage op ligfiets.net. In 5 jaar is er blijkbaar toch veel veranderd. Vroeger stond er op ligfiets.net een uitgebreide aanschaftips verhaal, maar die kan ik niet vinden op dit stuk na.

 

Advertenties

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in Ligfiets en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Koopgids voor open ligfietsen

  1. “Waar je vooral op moet letten is dat bij een kleine beenmaat de crank snel tegen het voorwiel komt bij sturen. Vooral voor beginnende ligfietsers is dat sterk af te raden.”

    Dit vind ik ook voor extreem ervaren ligfietsers af te raden. Dat je met je voet het wiel raakt, vind ik geen probleem. Maar met het pedaal (of de crank?)…..levensgevaarlijk. Je gaat een bocht in, je hangt lekker en opeens……bam, daar lig je. Je wordt echt niet gewaarschuwd.

    Mijn tip: Koop NOOIT een ligfiets waarbij het voorwiel tegen het pedaal/de crank komt.

    • lighans zegt:

      Je hebt gelijk. De fiets was in eerste instantie voor mij bedoeld. Daarna kwam door omstandigheden mijn zoon op de fiets. Maar die is wel een niet geheel doorsnee ligfeitser, zeg ik geheel objectief als vader… Hij reed met deze configuratie rondjes op de camping en in het bos (1 keer gevallen, daarna niet meer). Hij doet al aan bioshifting, wat hij zelf ontdekt heeft toen hij een heuveltje op ging. Hij schakelt dus ook met de hand of voet weer terug naar het grote blad. En kan al een tiental meters met losse handen fietsen. Iets wat mij op de veel stabielere Lyra niet zo lang lukt.

      Maar als je deze fiets zou kopen en je tikt dan het voorwiel met je crank aan. Niet doen.

  2. En ik fiets al jaaaaren op mijn Sinners Record en Demon. Ik ben er nog steeds heel blij mee. De Record is wat koersstabieler en ik er oms kleine eindjes met “losse handen” op rijden. De Demon is ook een fiets met lange wielbasis (LWB) en een stuur onder de zitting (onderstuur), maar is toch veel wendbaarder en heeft meer druk op het voorwiel. Toch lukt met losse handen rijden weer minder goed. Het zijn geen racefietsen, maar in dagelijks gebruik, toerritten en op vakantie gaat prima. De Demon is naar mijn idee wat sneller.

    • lighans zegt:

      Ik denk dat je ook het type “ik trek me nergens iets van aan” bent. De Sinners zijn superdegelijke fietsen. Ik kan me goed voorstellen dat je zo’n fiets koopt. Ik geef alleen aan dat de trend neigt naar grotere wielen. Als je die trend durft te weerstaan dan kun je met een Sinner heel goed de wereld over fietsen. Jammer dat ze niet meer gemaakt worden.

  3. Marktplaats? Ik tel standaard 250 euro aan achterstallig onderhoud/te vervangen onderdelen bij de vraagprijs op. En dat is vaak niet genoeg:

    Laatst een trike via marktplaats gekocht: er kon een nieuwe ketting op, een nieuw ventsit matje, nieuwe spd pedalen, nw. onderstuur en 3×10 speed bar-end shifters. Kassa.

    Mijn andere marktplaats fiets wordt deze winter tot op het bot opgeknapt: neuspijp, crankstel, schijfremmen, derailleurs, ketttinggeleiding, stuurpen, stuurbocht, remgrepen, shifters: alles wordt vernieuwd.

    Veel fietsen op MP zijn meer dan 10 jaar oud. Wil niet zeggen dat ze op zijn, maar bezint eer ge begint.

  4. lighans zegt:

    Dat verschilt heel erg per fiets. Mijn zgan Lyra heb ik alleen een voorlampje op moeten zetten. Geen idee wat ik er aan moet verbeteren of vervangen. Er is simpelweg niets aan versleten.

    De Mistral van mijn zoon zal over een jaar zeker onderhoud vragen. Niet alleen omdat hij hem in een bewaakte fietsenstalling zal zetten, waar altijd iets kapot gaat. Maar ook omdat daar meer slijtage aan zit. Remmen en aandrijving komen er aan. Maar de prijs was er dan ook naar met 200 euro.

    Mijn eerste tweedehands 50/50, mijn beide roeifietsen (die allemaal weer verkocht zijn) hadden ook niet die prijs nodig aan initieel onderhoud. Maar ik behoef ook geen 10 speed versnellingen, of andere dure onderdelen. Ik probeer daarin iets achter te lopen ten opzichte van de markt. Een 9 speed derrailleur en ketting is veel goedkoper en die ene versnelling ga ik niet missen. En dan de tip om ook daarvoor op marktplaats te kijken. Veel mountainbikers of racefietsers vernieuwen hun groepen regelmatig, ruim voordat het versleten is. En als je een relatief dure groep kiest dan is daar best iets aan “te verdienen”.

    Maar… Ik kan me ook voorstellen dat een tweedehandsie lekker naar eigen smaak en inzicht wordt uitgevoerd.

    En ook… Als je dan zoveel aan een fiets moet wijzigen had je dan niet beter niet tot aanschaf over kunnen gaan, of nieuw kopen?

    • Hans zegt:

      Mijn fietsen zijn niet meer in productie, en helaas zweer ik bij deze modellen. Dus zolang het frame nog in orde is, ben ik al tevreden. En ach, het totaalbedrag ligt nog altijd (ver) onder de nieuwprijs. Last but not least: het is ook fijn om eens met een betere groep te rijden dan laten we zeggen Deore?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s