Hoe erg klinkt een letterlijk vertaalde Engelse zin. Maar met een beetje investering heb ik het wiebelen van mijn zitting flink weten te verminderen.
In Quest 1 zat heel vroeger een ouderwetse zitting die zeer geprononceerd was en met zo’n smalle bovenkant en 2 van die niersteunen, die als vleugeltjes aan de zijkant zitten. Die heb laten vervangen door een velomobiel.nl nieuwe stijl zitting. Nou ja, dat heeft Theo gedaan bij velomobiel.nl. Het was een zitting die qua zitvlak nog voor de tijd dat de zittingen aan de wielkasten bevestigd werden. Bij deze is het zitvlak smaller. Dus is de oude bevestiging in eerste instantie gebruikt. Die was echter iets te hoog, dus na een duik in het ijzeren archief kwam Theo met een iets lagere versie. Met wat bijvullen van stukjes hardschuim werd voorkomen dat de zitting niet te erg doorzakte.
Er zaten 2 nadelen aan de hele constructie. Doordat het steuntje aan de onderkant met de bevestiging behoorlijk in de buurt van de middellijn van de zitting, had de zitting neiging om over zijn as te bewegen bij het fietsen. Dat is nog niet zo erg maar tweede nadeel is dat de zitting aan de bovenkant ook behoorlijk heen en weer gaat. Bij het fietsen schat ik zo’n 2 cm uit de middellijn (4 cm heen en weer). Je kan dat ook zien aan de plek waar de zitting aan de bovenkant rust op de polyester steun (wat tegenwoordig de aluminium kapstok is).
Nu heb ik mezelf vaak afgevraagd of dit wel een nadeel voor de benen is, het geeft ook wat vrijheid in de heupen immers, iets wat Rembrand Bakker vaak over heeft geschreven in ligfiets&. Maar het bewegen van hoofd en rug lijkt me niet wenselijk. Dus had ik al tijden me afgevraagd hoe dat op te lossen. Totdat ik een keer een Mango bekeek van binnen en daar een oplossing zag voor de onderkant. Een Mango heeft bijna dezelfde zitting als ik heb, qua breedte aan het zitvlak.
Dus toen ik Sinner aan de lijn had om informatie over een Sunstart motor (wat ik iedereen aanraadt als je iets meer geld te besteden hebt. Mijn goedkope Bafang is zeker geen slechte koop maar Sunstar is waarschijnlijk een betere koop), heb ik in een moment van bravoure de zitting steun met klem gekocht.
Toch blijkt de zitting die ik heb iets smaller bildeel te hebben dan die van Sinner. De steun moet ingekort worden. Nadeel is dat Sinner de plastic schroefproppen er al in getikt heeft. Met veel moeite heb ik er 1 uit gekregen. De andere zat te vast om zonder schade er uit te krijgen. Voorzichtig korter gezaagd tot het past.
Tip voor volgers van dit idee. Vraag aan Sinner om de proppen nog niet er in te slaan. En meet de breedte van je zitting op en geef dat door bij je bestelling.
Het volgende probleem dient zich ook aan. De bevestiging van de oude stoelsteun zit in de weg. Met mijn zoon heb ik de lassen in het frame zo veel mogelijk weg gevijld. Maar aangezien dat niet volledig lukt, ook een stuk van het steuntje van de nieuwe steun af gevijld. Na veel passen en meten past het perfect.
Het volgende probleem is dat de stoel nu een centimeter verder naar voren zit dan in de vorige situatie. En doordat mijn fiets niet zo’n mooi steuntje aan de bovenkant heeft, moet er toch weer gevuld worden met hardschuim materiaal. En de crank iets naar voren geplaatst.
Gelukkig is het resultaat goed. De zitting wiebelt bijna niet meer. Ook aan de bovenkant is het veel stabieler. En ik heb het volstrekt subjectieve gevoel dat kracht zetten iets efficiënter is.
- De oude bevestiging van voren af gezien. Aan de achterkant steunt de zitting tegen het polyester frame.
- Vooraanzicht van de steun met de klem.
- Achteraanzicht van de steun. Hier zie je ook het vulmateriaal om te voorkomen dat zitting te erg doorzakt.