En we fietsen…. (km-stand: 152374 km)

img_20161013_101519.jpg

Er staat dus 1474 km op. Daarvan is 1364 km gereden met de motor en de totale afstand is 151285-275+1364= 152374 km. Logisch toch?

Tja, dan heb je met 1000 km ebike het voornemen om een terugblik te doen en ben je zo 1300 1400 km verder. Dat tellen van je afstand is trouwens wel een dingetje. Met een km-teller die niet in staat is om een afstand in te stellen ben je steeds bezig om de laatste afstand ergens op te schrijven. Ik heb het idee dat er een behoorlijke marge is. Daarnaast lijkt het er op dat mijn huidige diameter iets te voorzichtig is geweest. Dus heb ik waarschijnlijk meer gereden dan ik meet. Hoe belangrijk is dat? Nou niks, want afstand zegt niets over vreugde. Best wat, omdat ik nou eenmaal aan het opscheppen ben over de afstand die Quest 1 gereden heeft op dit blog.

Dus terug naar het begin.

Na 1000 km rijden met de motor…

Stopte de motor er mee. Nee, niet juist. De motor deed het heel goed, maar de vrijloop van motor naar trapper deed het beter, wat niet werkte was de koppeling tussen motor en trappers. Dus ik stond op mijn werk met een fiets die niet vooruit wilde, want ik trapte in het luchtledige. gelukkig heb ik de illegale throttle niet van mijn fiets gehaald. Die is niet afhankelijk van een trapsensor, dus geeft altijd gas. Met mijn benen stil en me ongelofelijk vervelend ben ik naar huis gereden. Want dat is bar saai, rijden zonder trappen.

Thuis gekomen ligfietsshop gebeld, die toch wel even stil was. Stuur maar op! Na een week kreeg ik het ding weer terug. Een radarwerkje tussen motor en trappers was kapot gegaan. De tanden van een van de tandwieltjes afgebroken. Voorlopig gaan Ligfietsshop, Bafang/Accurad en ik uit van een uitzonderlijk pechgevalletje.

Bij het installeren heb ik het 50t tandwiel aan de binnenkant van de crank gezet (en uit luiheid het 40t aan de buitenkant). Dit heeft als voordeel dat de ketting nu iets rechter naar het span-rol-ding gaat. En op het vlakke traject dat ik rijd, is de 40t icm motor toch niet in gebruik. Ook de voorderailleur heb ik niet geplaatst. De bedrading heb ik iets anders langs het frame geleid, waardoor er misschien iets minder spanning op staat. Nadeel is dat het in het zicht is. En ik heb braaf de snelheidsmeterkabel die in de rechterwielkast verdwijnt met zwarte tape afgedekt. Ziet er wat netter uit.

 

Andere dingetjes?

Jazeker. Ik begin te leren om regelmatig de accu op te laden. Aangezien ik in de jaren die de accu rest nooit de 1000 keer laden ga halen, laad ik 2 keer in de week. (uitleg: een nimh accu geven ze ongeveer 3 jaar of 1000 keer herladen). Aangezien de eerste Amperes die door je motor gaan op een of andere manier ook de meeste vermogen hebben, is dat ook wel lekker.

Ander ding is het min of meer grappige gegeven dat een bijna lege accu ook een andere cadans noodzaakt. Hoe minder prik er in zit (Amperage?), hoe minder vermogen, hoe langzamer je moet trappen, om de motor te laten aanslaan. De moeizame snelheid van de trappers is evenredig met de moeizaamheid van de accu. Dat wist ik al, maar nu herken ik het ook en laad mijn accu op. Ik laad de accu ook wel eens op mijn werk op. Daarmee kan je handiger mikken met het leegmaken en de afstand. Niet vaak trouwens, want ik vergeet de lader de helft van de tijd.

Het rijden zonder de motor vind ik wel iets minder prettig gaan. Blijkbaar is de weerstand van de motor aanwezig genoeg om te merken. Of moet ik mijn ketting smeren?

Ik zou wel eens 36V naar 12V omvormer willen hebben waarmee ik mijn verlichting ook op de motor accu kan aansluiten en de losse accu niet nodig is, of alleen mee voor nood. De meeste omvormers voor fietsen zijn voor 36V naar 6V. Op een Amerikaanse site wel iets gevonden, maar of ik dat nou wil doen. Geen idee ook, hoe aan te sluiten. Een standaard oplossing zou handiger zijn.

Nog een mooi effect. Na een bepaalde tijd, waar bij ik geen idee heb hoeveel dagen dat is, heb ik een omslag bereikt waarbij de autoval minder of niet voorkomt. De beweging naar de fiets is zo vanzelfsprekend geworden dat de auto veel minder als logisch alternatief wordt gezien voor mij. En ook grappig. Het meer fietsen door de “man in huis”, zorgt dat het ook logischer is voor de kids om weer meer te fietsen. Ook bij hen zie je dat als de ouders de auto laten staan, het voor hen ook minder vanzelfsprekend is naar dat ding te vragen. Overigens rijdt de “vrouw in huis” al jaren zo veel als ik nu doe, al is dat sinds de kids ouder worden en zelfstandiger de 6 km naar school kunnen fietsen wel minder geworden.

Continuïteit is ook een dingetje. Met de motor weet ik dat ik na 27 tot 28 minuten op mijn werk ben. Zonder motor is dat met een stroomlijn ook aardig in te schatten, maar heb je een grotere variatie. Ik merk dat ik nu minder tijd plan om naar mijn werk te fietsen.

Nog een voordeel wat tegelijkertijd ook het nadeel laat zien is de minder bezwete lijf als ik op mijn werk aan kom. Ik wissel weliswaar braaf van shirt, maar een fietsbroek is niet nodig. Ik rijd met spijkerbroek naar mijn werk. Langere tochten doe ik wel met een hardloopbroek. Een gemak, want daardoor is reistijd nog iets korter, maar ook jammer want de inspanning is duidelijk lager, wat niet goed is voor mijn vetafbraak. Ik schat dat ik met motor minder dan de helft van mijn vermogen trap, die ik anders bij 30 km/u trap. Dat is een aanzienlijk verschil.

img_20161006_152443.jpg

En Tom wil graag dat ik hem ophaal. Tuurlijk joh.

Maar het meest bijzondere is de hoeveelheid die ik fiets. In 9 maanden voor de motor kon ik 500 km fietsen. Na vijf maanden e-rijden heb ik ongeveer 1400 km gereden, waarbij er nog een schoolvakantie van 6 weken tussen zat en ik vooral geroetst heb. En dat verschil is toch wel een dingetje. Waar mijn lijf daarvoor de beperkende factor was, is dat nu tijd en accuduur. En als ik dan naar lichamelijk energie verbruik kijk, denk ik dat ik meer vet verbrand heb in de periode met motor, dan (?) in de periode daarvoor.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in e-quest, Quest 1 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op En we fietsen…. (km-stand: 152374 km)

  1. Wilco zegt:

    Dan is het een goede keuze geweest de fiets the electrocuteren!

  2. lighans zegt:

    🙂
    Jij kan het in ieder geval beter samenvatten dan ik. Ik had daar 1000 woorden voor nodig.

  3. Ach, ik had al eindeloos over het herfsttreffen geleuterd.

  4. Belle zegt:

    Misschien is het een achterhaalde theorie maar ik dacht dat je met een lagere hartslag juist vet verbrandt terwijl je met een hogere hartslag conditie bouwt. De gemiddelde ligfietser heeft gespierde benen maar vaak ook een (behoorlijk) buikje. Dus wie weet is de e-bike wel ideaal voor vetverbranding.

Geef een reactie

