e in Q1 installeren

Hoe noem je zo’n ding nu. Een quest-e, eq1, e-quest, questie (die bestaat al)? Ach ik houd het gewoon op q1/quest1/questeen en op twitter e#q1. Zo, is dat uit de lucht.

Je hebt een paar spullen nodig om een e in een fiets te zetten. Een motor op een crank, een sensor voor de snelheid en een vermogensknopje en een display. Zie de foto’s voor meer info.

Het installeren van de motor ging best makkelijk. Maar met een paar factoren was geen rekening gehouden. De eerste was mijn persoon, waarover later meer. Het tweede was de snelheidssensor, ten derde: er moest een handleiding gevonden worden, want die zit niet in het pakket. Het laatste is gelukkig geen probleem. Op vele plaatsen is deze te downloaden.

Andere factor is dat de top van de Quest er af moet. Daar moet je echt even een uurtje voor nemen. In mijn geval heb ik Daan dat uurtje laten nemen. Met zijn kleine handjes en een lijf die gewoon geheel in de fiets past kon hij gemakkelijk bij alle schroefjes. Daarnaast heeft hij “even” de wielen gewisseld. Ik had namelijk een paar mooie voorwielen op de kop getikt via ligfiets.net/markt en hij zette die er zonder problemen op. Ikke trots, dat begrijp je.

De factor snelheidssensor is een taaie. Doordat dit een motor is die zijn maximum snelheid bepaalt door de snelheid van de fiets te meten, dient bij een Quest bij een van de voorwielen een sensor geplaatst te worden (als bij een km-teller). Links zit al een sensor van de km-teller. En ik heb oprecht en beetje naïef geprobeerd om de Bafang sensor daar ook te plaatsen. De ruimte is daar veel te klein voor.

En ook is het handiger om het wiel er geheel uit te halen. Door het wiel los te draaien en omhoog te duwen creëer je wel enige ruimte, maar ontspannen wordt het niet. Tip dus: als je toch je wielen vervangt, neem de ruimte om ruim te werken.

En dan nog een tip. Als je dan de sensor inbouwt, zorg dat het ding niet verbonden is met de draad, vóórdat je het vastzet. Ik trok vrolijk de stekker los van de sensor. Kapot dus. Nieuwe bestellen met de grote service van ligfietsshop is geen moeite, maar een paar dagen wachten was onvermijdelijk.

De middenmotor zit direct op de trapas. Het ding heet zo omdat het bij een gewone fiets in het midden zit. Een trapasmotor een betere naam zijn. Via een 1-2-3tje met Ligfietsshop, Alligt en Velomobiel.nl werd een keurig voorbereid. Gerrit Ligfietsshopte bij velombiel.nl een velomobiel.nl crankhouder, een spider en tandbladen bij Alligt en bij zichzelf Schlumpf 152 mm rechte cranks. Het totale ding zet je zo ipv de oude crankhouder en cranks. Groot voordeel is dat ik niet de beschikking heb over een speciale crankenvastzetter (of hoe zo’n ding ook heet). Je zet de motor er op, je schroeft het vast en dat deel is klaar.

Tip: vraag aan velomobiel.nl om een crankhouder te maken die een beetje asymetrisch is. Dan heb je minder gedoe met schoenen die tegen de rand aan lopen.

De draden voor het display en de accu waren verlengd door Gerrit en hebben precies genoeg speling om prettig gemonteerd te worden. Het display heb ik aan de onderkant van de stuurstang bevestigd en de knoppen aan het stuur. Het display dient vooral voor het accu niveau en en instellen van het systeem. De snelheid klopt maar matig. Dus leidt vooral af. Uit het zicht dus. Het draad voor de snelheidssensor heb ik zelf verlengd. En maar goed ook, want het moet door een klein gat in de wielkast. En hoe je het draad geleid is nogal persoonlijk. Ik heb gekozen voor langs het frame. Maar langs de top zou ook kunnen. Of rechts onderlangs (met een gaatje mooi uit het zicht aan de voorkant van de wielkast).

De accu is vastgezet met wat bouten die ik had liggen. Die worden nog RVS en het liefst plat aan de buitenkant. De positie van de accu is even puzzelen. Je wilt er bij kunnen om het ding uit zijn slede te halen, maar het moet ook niet in de weg zitten. De vorm had beter vierkant kunnen zijn. Dit ronde is, nou ja, precies niet de ronding die het moet zijn. En het steuntje van de slede is erg smal. Tip: zoek een accu die platter en vierkant is. Neemt minder ruimte in en is makkelijker te bevestigen.

Ik heb 2 keer er mee gereden. 1 keer zonder top, om de meter in te stellen. Mijn rechterschoen tikte net tegen de kuip aan. Daar heb ik mijn plaatjes dus moeten bijstellen. Daarna een rondje van 10 km om de ondersteuning daadwerkelijk te testen met de top er op. (TIP: als je vaak die top er af haalt, maak je zelf blij en koop een 8mm rateltje. Scheelt een hoop gedoe en op sommige plekken kun je rustig tie-wraps gebruiken. Stevig zat). Mijn indruk was in eerste instantie wat teleurstellend. Waar is die knal in je rug? Nergens te voelen. Maar het bleek dat het blijkbaar iets met de cadans te maken heeft. Het ding lijkt naast je snelheid ook je cadans te meten. En is dat boven (geschat) 90 rpm, stopt de motor. En met 152 mm cranks en van nature al een hoge rpm (100 of hoger), is dat een aandachtspuntje van jewelste. Toen ik ontdekt had dat je dus langzam moet draaien, schoot het een stuk meer op. Tot hoe snel het ondersteunt heb ik nog niet kunnen achterhalen. En ik moet leren om als een oude vent te rijden, want anders doet het ding niks. Maar betere ervaringen gaan de komende week komen. En ik ga dit nog eens goed uitzoeken. Misschien zit er nog een spaakje in het wiel die ik kan verwijderen.

Ook grappig. Met de kap dicht zie je er helemaal niets van.

Wordt vervolgd dus, deze blogdiarree over de motor.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in e-quest, Quest 1 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op e in Q1 installeren

  1. George zegt:

    Hans
    Heel veel gelukkige en veilige km met Q1 gaan maken en blijf lachen
    George

  2. DF-XL-20 zegt:

    1- Ben benieuwd wat die 2 cm extra Q-factor met jou knieen gaat doen. Dat kan positief zijn. Sinds ik de DF rij met andere Q-factor (smaller dan Q) heb ik nauwelijks nog last van mijn knieeen, al moet ik wel blijven opletten.
    2- Vergis je niet wat de bevestiging van de deksel doet met je fiets. Het is niet enkel vastmaken. Tyribs voldoen niet. Liever nog extra kitten. Jou fiets heeft een eigen dragend frame die de meeste trapkrachten wel verwerkt, toch zit die dikke beugel in de neus niet enkel om de omhulling op zijn plek te houden. Dat dacht ik nl ook altijd van mijn BrandweerQuest. Daar gaat (zeker bij de nieuwere 26 inch Questen) heel veel kracht bij het trappen doorheen. Die ontberen een intern frame die 3×20 inch Questen wel hebben. Enkel een neuspijp/trapboom nog. De rest van de krachten moet zijn weg zoeken via die trapboom naar de omhulling. Daarbij treden verliezen op.

    Bij de DF is dat stuk neuspijp van super stijf en sterk carbon. Dat kan in een Quest ook geleverd worden. De omhulling van de DF is bovendien uit een stuk. Ook nog in volledig Carbon (Ook mogelijk bij de Quest) ipv flexibel polyester top. Ook dat draagt bij aan een stijver geheel van de neus. Dat voel je en dat zou meetbaar moeten zijn, al heb ik daar nog geen overtuigende cijfers van gezien. Je spaart daarmee Watts uit. Niet in de eerste plaats om hard te rijden, maar juist voor ons mindere PK-pakhuizen van belang. Het gebrek aan eigen trapvermogen wordt gecompenseerd met een efficiënte aandrijflijn en stijve fiets. Ik wil de DF niet speciaal promoten, geen aandelen. Ik voel en merk het gewoon aan mijn fiets die toevallig een DF-xl is. Met mij inmiddels vele andere die dit ook ondervinden.
    Begrijp me goed het is allemaal ook mogelijk met een Quest als je er om vraagt.
    Ook Sinner is op de goede weg, volgens mij, met de nieuw ontwikkelde Mango HL (Harry Lieben) zoals ik hem maar noem.

    Alles bij elkaar volg ik je ervaringen met belangstelling. Dus hou je niet in met schrijven. Doorbreek gewoon die taboe. Samen met Harry Lieben en Jan Goddemear ben je in goed gezelschap. (Kees Rookes is een ander verhaal)

    • lighans zegt:

      Ik onderschat de stijfheid zeker niet. Ik verving 4 schroefjes door toe wraps en nu 2. Op dit moment de 2 naast de berijder. Bij het frame heb ik iets dikkere geplaatst.

      Mijn argument ging vooral op in het geval je verwacht vaker de top te moeten demonteren.

      Als extra ipv kit heb ik tape op de rand geplakt. Daardoor schuift het al een stuk minder en als extraatje lijkt se boel iets minder geluid te maken.

      Een DF is een top fiets. Net zoals de quatrovelo. De techniek wordt steeds beter. Maar voorlopig kan ik me niets voorstellen bij de verkoop van Q1.😉

      Wat het met mijn knieën doet moet ik afwachten. Ik mijmer al over een aanpassing, maar wacht daar zeker een paar maanden mee.😉

  3. Ik heb ongeveer dezelfde ombouw gedaan onlangs in mijn Strada. Een knopje om de motor te onderbreken bij het schakelen is wel aan te raden !

  4. bijnanooit zegt:

    Mooi werk Ik lees graag meer ervaringen! 🙂 Proficiat!

Geef een reactie

