Omrijden

Dat doe ik dus niet. Al doe ik af en toe mijn best. Ik tracht eerder de kortste weg te vinden. Het liefst met rechte wegen en weinig bebouwing. Ook naar mijn werk is er 1 weg de beste en die rijd ik dan ook. Soms doe ik gek en rijd niet over mijn geliefde rechte lijn de Zuiderweg, maar langs de dijk en wat kronkelpaadjes. Of ik rijd spontaan de andere kant op vanaf mijn werk, om daarna een route te vinden richting huis. Ik geef toe dat het leuk is, maar rechtdoor kom ik er ook. Ik besef dan dat ik niet zo zeer rijd om sportief te doen of snel of wat dan ook, maar om op mijn werk te komen, of thuis.

Ooit kwam ik een veel fietser tegen op en M5 Carbon High racer. Buiten dat ik moeite had om hem bij te houden, vertelde hij me dat hij een oefenrondje deed. De precieze route weet ik allang niet meer, maar het was iets dat hij van Alkmaar naar Hoorn via Zaandam en Purmerend reed. Hij trainde voor een lange afstandswedstrijd. Ik begrijp dat wel (dat trainen), maar dan begrijp ik niet dat je zo om rijdt. Het zit gewoon niet in mijn systeem.

En terwijl de kilometers die ik met de Quest rijdt natuurlijk veel sneller oplopen als ik flink om zou rijden. Een half uurtje om rijden, is toch snel een kilometer of 10 á 15 erbij. Maar waarom, sluimert er dan direct door mijn hoofd. Het belangrijkste is naast de grotere afstand ook meer moe. En die energie kan ik wel ergens anders voor gebruiken.

Een vriend van me heeft een tijd een Mango gereden. Hij reed 4000 km per jaar (meer dan ik). Toen hij van baan wisselde deed hij die ook met zijn velomobiel. Echter al snel verkocht hij het ding. Hij vond de route niet handig genoeg voor zijn fiets. Ik begreep dat natuurlijk niet, maar stiekem ook weer wel. Als het ding niet meer het plezier of efficiëntie verschaft die het daarvoor wel deed, waarom dan houden? Als je met een velomobiel meer meter met minder moeite rijdt, waarom zou je dan met moeite meer meters rijden?

LEL

Mijn LEL route. Via de routeplanner van de Fietsersbond, kortste route

Nu heb ik een leuk voornemen om richting Enkhuizen te rijden aanstaande zondag om daar te genieten van het keerpunt van de LEL. Ik keek wat de afstand was. Ongeveer 50 km vanuit mijn huis. Daarna ben ik met fietsersbond routeplanner de locaties gaan invullen en gekozen voor korste route. En dat is ook degene die ik bedacht had met OSMAND (maar die irritant opslaat of ik deed iets fout). Nu moet natuurlijk achteraf blijken of ik gelijk heb, maar de route is recht toe, recht aan.  Mooi lange wegen. En een keer niet naar mijn werk maar fietsen voor mijn plezier.

Ik ben benieuwd of het me zondag gaat lukken er van te genieten. Dat rijden zonder te werken.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in Ligfiets, Quest 1 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Omrijden

  1. Piet Andringa zegt:

    Ha, ha, ik heb nu 9000 km gereden met mijn Quest vanaf januari 2015. Woonwerkverkeer maximaal 1000 km, dus 8000 km omgereden met veel plezier!

  2. Met de XS voor de lol fietsen doe ik eigenlijk nooit. Behalve als het heel erg koud en/of nat is, want dan rijd ik de LOL-tocht met de XS. Een VM is in mijn optiek een vervoermiddel om ergens heen te rijden. Dus rijd ik mijn woon-werk-verkeer met de XS.

    Met de 209 Roeifiets is het een heel ander verhaal. Daarmee fiets ik nooit de kortste route en ook eigenlijk nooit van A naar B. Dat is de ‘omrij-fiets’ bij uitstek. Gewoon gaan en roeien. Dat is het doel.

    • lighans zegt:

      Dat spreekt Piet vast tegen.😉

      Maar toch. Met de quest heb ik inderdaad de neiging rechttoe rechtaan te gaan. Het ding stimuleert ook tot het rijden van rechte wegen.

      De roets is iets flexibeler. Maar een gewone ligfiets laat mij meer ontspannen fietsen en leuke tussendoor weggetjes nemen. Maar vooral met anderen. Alleen rijdend veel minder. Voor mij dan. Het zal voor ieder anders zijn.

      • BrandweerQuest zegt:

        Bij een roeifiets is de ritmische beweging van je hele lijf die je in een heerlijke flow brengt. Dat had ik tenminste op mijn eigenbouw roets. Marloes heeft ook altijd sterk de voorkeur voor haar 209. Helaas vind mijn rug haar oude 222 niet fijn, dus ik roets niet meer op dit moment.
        Wel pak ik graag met dezelfde motivatie mijn Raptobike. Die fiets is zo heerlijk basic in rijden dat je puur geniet van het rijden zelf. Idd zijn mooie slingerende en smalle paadjes dan aanlokkelijker. Toch maak ik veel meer kilometers met mijn Quest/DF-XL simpelweg omdat dit sneller en makkelijker gaat onder alle omstandigheden. Lekker comfortabel achteroverliggend en met nauwelijks inspanning.

  3. BrandweerQuest zegt:

    De aanhef zet me op het verkeerde been. Omrijden -> omdenken. Een woord dat je toch in de mond bestorven ligt. Toch?
    Dus ik dacht nu gaan we het krijgen. Een andere manier van rijden. Omrijden dus.

    Mijn buurman adviseerde me destijds over Barneveld, Scherpenzeel naar mijn werk in Woudenberg te rijden. Beslist de kortste weg in zijn beleving. Als automobilist dan. A1-A30 en een stukje binnendoor. Daar ging ik al direct omdenken. Dat was voor een fietser omrijden. Ook al is dat op de kaart een vrij rechte weg. Voor een auto dan.
    Ik fiets ook naar het werk voor mijn plezier. Twee hoogtepunten van de dag in mijn beleving. De tijd dat ik werk daartussen zie ik als herstel…..😉
    Daarom zocht ik in mijn bio-fietsroute-archief direct richting Hoevelaken. Dwarsdenker als ik ben de andere kant op dus. Dat kon mijn buurman absoluut niet volgen. DAT IS OM!

    Ik ga van het principe uit dat ik nooit verdwaalt ben als ik maar op mijn bestemming aan kom. Ja, dat kan mijl op zeven zijn. Kan ik niet mee zitten. Mijn toevallige reisgeno(o)(ten) kunnen dat veelal die insteek niet waarderen. Ik heb op die manier altijd maximaal van mijn reis genoten.
    Dat is mijn regel twee, hoe langer de reis duurt, des te langer kan ik er van genieten. Op die manier is omrijden dus een vorm van omdenken.
    Omdat ik op die manier meer tijd voor mijzelf creëer, heb ik ook meer tijd om te denken. Dat kan de ene keer ontspannend zijn, de andere keer creatief. Wat ik allemaal niet in mijn hoofd gebouwd en uitgevogeld heb tijdens het rijden. Zo wordt een schijnbaar onproductieve rit omgezet in een productieve.

    Voorwaarde is dan wel dat mijn route dan min of meer op automatische piloot gereden moet kunnen worden en de omgeving rustgevend en inspirerend. Op dat gebied word ik goed bediend. Het vroege uur van de dag (05:00u) zorgt voor stilte en natuur in zijn meest glorievolle en breekbare stand. Wild ontmoetingen groot en klein. Geuren, kleuren en soms bijna exotisch licht kunnen me high krijgen op nagenoeg elke rit.
    Waar fiets ik dan? Het doel is het jaagpad langs het Valeikanaal zo lang mogelijk volgen. Van Leusden tot soms zelfs VOORBIJ Scherpenzeel richting Veenendaal….Ja, ik kan er soms geen genoeg van krijgen en schuif het moment van afslaan richting Woudenberg soms erg ver op.
    Dat alles om het maximale genot uit mijn routine rit te persen die dus zelden routine is. Dat laat ik het niet worden.

    Of dat al niet genoeg is, zoek ik vaak ’s avonds na een lange en lichamelijk zware werkdag bewust nog meer, maar andere ontspannende inspanning op. Mijn rit gaat soms via Nijkerk om even vogeltjes te kijken langs de Arkervaart en op de dijk naar strand Nulde. Gewoon omdat ik daar zin in heb. Kootwijkerbroek doe ik wel eens aan om zomaar een stukje te kunnen ‘bloazen’ langs lange rechte wegen. Joelende schooljeugd wakker schudden op hun slingeren fietsen. Qua tijd maakt het allemaal niet zoveel uit. Het maakt me ook niets uit. De afstand is idd wat meer, maar boeit niet. Het is de beleving. Die mag niet ophouden. Die wil ik zolang mogelijk vasthouden.

    Ik stop voorlopig met mijn werk binnenkort in Woudenberg. Toch zoek ik tot de laatste dag nog steeds weggetjes die ik ook wel leuk vind om te rijden. De kortste route heb ik in bijna 2 jaar wel gevonden. Die is voor mijn DF onfietsbaar gebleken. Hij was 4 km korter dan mijn gemiddelde WW-route (34 km) maar duurde even lang om af te leggen. Hoofdzakelijk door het wachten bij ontelbaar veel stoplichten en heen en weer gesteek door VM-pest bochten met hoge heggetjes en haakse hoeken.
    Een grote ergernis. Wat erger was, ik kwam niet in mijn flow met fietsen. Een voorwaarde voor fietsplezier. Een en al irritatie en negatieve gedachtes. Laat staan creatief en productief denken.
    Iets om over te denken.
    Dan ga ik liever omfietsen. Joecheeh! Weer een extra kilometer om te genieten!😀

    • lighans zegt:

      Jij bent een omfietsdenker dus.
      Dat heb ik ook niet. Ik kan nauwelijks concrete dingen denken tijdens het fietsen. Ik staar wat, ik luister wat, maar geen eureka moment komt langs. Heb ik ook tijdens het kanoën. Puur in de slag “zitten” en geen ruimte geven aan andere hoofdzaken. Het is een flow die ik heerlijk vind maar voor kanoën moet opbouwen. Zelfde geldt iets minder voor roetsen waar de techniek simpeler is. Maar nadenken lukt dan ook niet.

      Misschien ligt het aan het doel. Ik ga naar mijn werk, ik ga naar huis en daar ben ik dus mee bezig. Ik vind het moeilijk om dan tegen mezelf te zeggen dat ik de andere kant op ga. Ik stop nog wel eens voor een Lepelaar of zilverreiger en ben gestopt met fotograferen want dat werkt toch niet met een mobiel. Maar na een paar minuten roept “de plicht” en rijd ik weer verder.

      En mocht je denken dat ik niet genoeg tijd inruim voor het fietsen dan heb je het mis. Voor 13 km reserveer ik ongeveer drie kwartier, dat is ruim voldoende. Zelfs als ik opgehouden wordt door de wiebelende uiers en bijbehorende koeien die terug naar de stal worden begeleid, red ik het nog makkelijk. En regelmatig houd ik een praatje.

    • lighans zegt:

      Notoire autorijders begrijpen trouwens niets van hoe een fietsroute gaat. Een snelle fietsroute is niet persé een lelijke. Een lelijke fietsroute is niet persé een lange.

  4. Pingback: Geen LEL kijken | Quest nummer 1

Geef een reactie

