Velomobiel schuimdeksel

En weer zo’n klein onderdeel van het grote project van het afgelopen halve jaar.

Dit deel bestaat in grove lijnen uit 3 onderdelen:

  1. het verven van de schuimkap
  2. magneten in plaats van klittenband
  3. filmpje

Het verven van de schuimkap

Het was een nog al wild idee, waarvan ik het idee had dat anderen dat niet gedaan hadden. De reden was enerzijds omdat het kan en er leuk uit zou kunnen zien. Het zou ook kunnen bijdragen aan het beter waterdicht maken van de schuimkap.

Geel dus.

Geel dus.

Mijn vader zou een test doen met het mangatklepje. Maar ietwat Oostindisch doof heeft hij mij het resultaat laten zien nadat hij de gehele schuimkap geheel van meerdere lagen verf had voorzien. 3 lagen verf vonden we beiden voldoende, al zou het misschien nog wat beter dekkend worden met een extra laag?

Het voordeel is inderdaad dat het weinig water doorlaat bij regen. En het is een uniek gezicht en past erg mooi bij de rest van de fiets. Het nadeel is dat het ding een stuk zwaarder is geworden. Ik durf niet te wegen.

En als ik dit nog een keer (laat) doen, dan zorg ik dat het in de vorm geschilderd wordt. Doordat de schuimkap nu op een werkbank gedroogd is, is de ronde vorm er enigszins uit. Vooral bij de acherpunten is dat te zien. Het krult ook wat om, waardoor het minder goed past.

Maar toch vind ik het een geslaagd experiment. Sterker. Ik snap er niets van dat velomobiel.nl of intercitybike.nl niet een gekleurde bovenkant als optie zetten. Het ziet er zoveel mooier uit.

Magneten in plaats van klittenband

Dit deel is inmiddels al een oud en beproefd concept binnen de velomobielen wereld. Het werkt supergoed en tenzij je een pacemaker hebt zie ik weinig bezwaren.

Het idee is dat je in plaats van de klittenband bevestiging magneten monteert die dat werk overnemen. Ik vind die klittenband dingen maar een gedoe. Ik snap niet dat daar een andere oplossing voor bedacht is. Het maakt de schuikkap een veel minder aantrekkelijk artikel om te gebruiken. Je moet veel te veel handelingen doen voordat het goed vast zit. Nee, dan de magneten. Je legt de kap op het instapgat en klaar.

Netje met polyester bevestigd.

Netje met polyester bevestigd.

Uit luiheid met tape gemonteerd. Maar goed ook want ze zitten iets te ver naar achteren. Nu kan er geen windschermpje op.

Uit luiheid met tape gemonteerd. Maar goed ook want ze zitten iets te ver naar achteren. Nu kan er geen windschermpje op.

Een paar magneten waren gevallen. Maar halve zijn ook goed genoeg voor op het voordek.

Een paar magneten waren gevallen. Maar halve zijn ook goed genoeg voor op het voordek.

En wat ik heel erg goed bedacht vind zijn de extra magneten op de voorkant. Zo kun je met veel wind ook de deksel niet kwijtraken. Zelfs met een aardige snelheid is er goed mee te fietsen, als je geen zin hebt om bij warmte uit te stappen en het ding weg te werken.

Voor de bevestiging van de magneten heb ik in de kuip rondom het instapgat polyesterhars gebruikt. Ik was er toch al mee bezig en het ziet er mooi strak uit. Goed opletten dat je ze op de juiste plaats zet. Ik heb het gemarkeerd met een stift, door de schuimkap met magneten er op te plaatsen en de magneetje hun plek te laten zoeken.

Voor de magneten in de schuimkap heb ik met een dremel heel voorzichtig gaatjes “gefreesd” tot de diepte van de magneet. In eerste instantie het magneetje bevestigd met verschillende lijmen, die niet werkten. Uiteindelijk werkte bison tix het beste, dacht ik.

Het magneetje afgedekt met een stukje doek en die is geplakt met textiel lijm. Blijft aardig goed zitten als de magneten goed zijn vastgeplakt. Niets nieuws onder de zon dus, maar wel een fijne verbetering.

Filmpje

Om het een beetje te laten zien hebben ik en mijn zoon Tom een filmpje gemaakt. Voor wat het waard is:

Druk op het plaatje voor het youtube filmpje.

filmpje

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in Ligfiets, Quest 1 en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Velomobiel schuimdeksel

  1. bicky zegt:

    een schuimkap is toch flexibel? barst de verf niet bij het buigen?
    mijn schuimkap is waterdicht, een jaarlijkse behandeling met een waterafstotend product voor kleren of schoenen is voldoende

    • lighans zegt:

      Ik stop de schuimkap dubbel geklapt achter in de quest. Tot nu toe zie ik nog geen scheurtjes in de lak.

      Mijn ervaring met waterafstotende spullen zijn in tegenstelling tot vele anderen niet zo goed. Binnenkant was vaak toch vochtig en schuimkap was vol gezogen met water.

      En het is een probeersel. Qua waterdichtheid zeer goed. Qua gewicht minder.

      Als iemand het gewicht van een originele schuimkap kan vertellen kan ik het vergelijken.

  2. Pingback: Nieuwe oude ketting bescherming | Quest nummer 1

Geef een reactie

