Accu pack maken (quest renovatie)

Het is zo verstandig om dit aan iemand over te laten die het goed kan.

Het is zo verstandig om dit aan iemand over te laten die het goed kan.

Stephan heeft het eerste onderdeel van de elektra renovatie in elkaar gesoldeerd. Het betreft de accu, gemaakt van 3 5000mAh 3,7 Volt Li-ion batterijen. Op magische wijze die ik in ieder geval niet begrijp is dat in serie precies 12,6 Volt.

Om te voorkomen dat je de batterijen niet overlaadt zijn er overlaadbeveiligingen aan gesoldeerd. In de afbeelding is dat te zien.

Overzicht van de 3 batterijen en de 3 overspanningsbeveiligingsmodules. Lees zorgvuldig de handleiding die op conrad.nl staat.

Overzicht van de 3 batterijen en de 3 overspanningsbeveiligingsmodules. Lees zorgvuldig de handleiding die op conrad.nl staat.

De eerste test met de velomobiel.nl lader is positief. Keurig gaat bij 12,6 Volt het lampje van rood naar groen.

De batterijen zijn met kabelboom tape aan elkaar getaped en daarna is er een rubber hoesje omheen gegaan.

Zelf vind ik het heel handig dat er laagspanningstekkertjes op zitten. Dat maakt verbinden heel erg veel makkelijker, dan de vreselijk oude klemmen op mijn loodaccu of de Tamaya stekkertjes die bij veel accu-packs wordt geleverd. Velomobiel.nl levert het nu ook standaard zo.

Heerlijk laden en uiteindelijk wordt het 12,6 volt

Heerlijk laden en uiteindelijk wordt het 12,6 volt

Kosten van het totaal:

  • Batterijen: 17 Euro (nu nog goedkoper, gekkenhuis). Je hebt er drie nodig.
  • Hoesje: 19 euro (ook iets goedkoper nu, echter in praktijk niet echt nodig, wel is de aansluiting nodig, maar die is ook bij conrad te koop)
  • Lader velomobiel.nl: 15 euro
  • Overlaadspanningbeveilingsmodule: 3*3 euro
  • Totaal: 60 euro.

Gewicht is 152 gram.

 

Bovenstaande kan veel goedkoper. Bijvoorbeeld door niet zo stom te zijn het waterdichte hoesje te kopen. Weliswaar sexy, maar nu heb ik 4 2800 mAh batterijen extra en een nutteloze lader (waar we de laagspanningsstekker van gebruikt hebben). Als je rekent op ongeveer 3,50 euro extra voor 2 stekkers bij conrad, zit je nog steeds op slechts 43,50 euro.

Of je schaft het kant en klaar aan en heb je voor 300 gram een heuze 9800 mAh accu. Of daar de lader bij zit lijkt me logisch, gezien het plaatje, maar de Chinese medewerker beweert iets anders. Al is de helft van de capaciteit nog waar, is het nog steeds een interessante koop. 35 euro

Bij velomobiel.nl is ook hun standaard accu te koop. Daar zit ook een laadmetertje bij. Zodat je makkelijk kan zien hoeveel prik je accu nog heeft onderweg.

Of je volgt het idee van @bijnanooit en schaft een powerbank aan. Mooie is dat je hier meteen je USB aansluitingen hebt. 70 euro

Er zullen vast andere oplossingen zijn. Zoals ook in de mailinglijst is aangegeven.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 327
Dit bericht werd geplaatst in Ligfiets, Quest 1 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Accu pack maken (quest renovatie)

  1. Mick Leemans zegt:

    Je Quest ziet er ook cool uit met de 12 volts led-strips! Geeft zeker meer licht dan de richtingaanwijzers die ik in de Limit boorde. Eén zo’n 3,7 volts accu’tje ‘kreeg’ ik bij m’n Heider hoofdlampje van krap 30 euri…Mét de lader natuurlijk 🙂
    Mvg Mick

    • lighans zegt:

      Die leds geven veel licht en zijn gestoord goedkoop. Als het aangesloten is, dan maak ik wel een filpje.
      Opvallend hoe goedkoop die accu’s zijn. Maar in totaal is het toch nog wel een bedrag. Of zelfbouwen dan nog “rendabel” is, moet ieder voor zich bepalen.

  2. Kees van Malssen zegt:

    Als je toch wilt gaan zelfbouwen, is het ook te overwegen om een “overleden” laptop accupak te recyclen. Van de 6 a 9 cellen die daar in zitten (en per drie weer wel op 11.1-11.9 V komen) is er meestal maar 1 echt slecht en de rest nog heel goed te gebruiken.

    Op die manier heb ik zelfs een dubbel accupak (dat in combinatie met de dynamo nog eens nooit leeg raakt ook)

    • lighans zegt:

      Kan ik ook naar kijken. Heb nog wel iets op zolder liggen. Al komt er nog een 2800 mAh 12,6 Li-ion accu aan, van de overgebleven accu’s uit het hoesje. Zonde om niets mee te doen. Maar eerst het zooitje aansluiten.

  3. Pingback: Rij ervaring na alle veranderingen | Quest nummer 1

  4. Pingback: Geen LEL kijken | Quest nummer 1

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.