banden

Ja, ja, ik weet wat ik hierover gezegd heb.

Maar het probleem is als volgt. Op dit moment reed ik met 3 verschillende banden. Achter een Shredda, linksvoor een durano en rechtsvoor een durano plus. De durano vertoont dusdanig veel scheuren dat het niet echt veilig meer is. De durano plus is een goede band, daar niet van, maar ook hard. Een kojak is ook goed, meer geeft net zoals de durano vaak scheurtje en sneetjes, waardoor de brekerlaag snel doorkomt. Al na 2000 km of minder. Vind ik snel. De F-Lites zijn heerlijke banden maar zouden voor een oude Quest toch echt smaller moeten zijn. 40 mm of iets smaller is ideaal, voor achter. Dan past het goed in de wielkast, zonder aan te lopen. Maar die bestaat niet. De shredda redt het achter net achter, maar is veel te dik voor de voorste wielkasten. Daar is een dikte van max 35 mm goed genoeg. De nieuwste Questen kunnen natuurlijk dikkere banden velen, maar mijne is niet nieuw.

En daarnaast vind ik dat het verschil in dikte tussen voor en achter niet te groot moet zijn. Met de 50 mm shredda achter en de 28 mm durano’s voor, merkte ik echt dat ik iets rechterop zit. Al is het maar weinig. Als test een kojak achter gedaan en dan lig je toch wat meer en dat voel ik vooral door de belasting van de billen en de onderrug die meer kan liggen. Het kan gevoel zijn, of misschien een homeopathisch gevoel maar toch…

Dus kijk ik naar de marathon plus. Wim Schermer heeft deze in 2012 gemeten en daar kwam het nog als middelmatig snel uit, nu is dat al verandert voor in ieder geval de 47 mm versie. Het is me niet helemaal duidelijk of de 35 mm versie ook sneller is geworden, deze is niet gemeten, waardoor het een interessante vervanging voor de kojak kan zijn. Of toch die Almotion van 40 mm op de voorbanden? Wordt een krappe draaicirkel.. (edit: ik kan geen tabel aflezen. Almotion bestaat niet in 406 maat. Die valt dus af).

Kortom ik ben lekker aan het twijfelen. Wie kan me adviseren voor een nieuwe 20 inch band, liefst rondom. Ik zoek het klassieke compromis tussen snel, comfortabel (minst belangrijk) en degelijk. Vouwband zou fijn zijn.

Update (19 2 2015) naar aanleiding van adviezen, hieronder en de mailinglijst:

Ik ben er uit hoor. Achter zet ik de Shredda er weer op. Een snelle comfortabele band, vergelijkbaar met de Marathon Greenguard. Iets dikker, dus wat meer comfort. Zeker in vergelijking met een Kojak. Voor zijn 2 Schwalbe Marathon Greenguards besteld bij de ligfietsshop. Wat dus eigenlijk gewoon Marathons zijn, met een andere antilek en compound dan vroeger. En ze zijn relatief goedkoop (22 euro). Daarin komen Schwalbe AV6 binnenbanden. Dus met autoventiel. Vind ik erg fijn. Als reserve band twijfel ik nog tussen een Shredda vouwband (weinig ruimte) en Kojak (stuur ruimte voor en ook makkelijk om te leggen). Ik neig naar de Shredda, aangezien ik er daar nog 2 van heb liggen en deze dezelfde maat binnenband kan gebruiken als de Marathon. Dus daarmee komt er ook als reserve biba een AV6. Of wat ik nog heb liggen.

De suggestie van Casper op de mailinglijst heeft me nog even doen twijfelen. Hij zegt: doe 2 Durano plus voorop. De durano plus die ik nu heb bevalt goed maar is in quest 1 best stuiterig. Maar misschien dat ik spijt krijg van 40 mm banden voorin en dan wordt dit mijn keuze, misschien wel rondom. Maar dan ook in de zomer.

De Primo Comet Kevlar zoals gesuggereerd door Piet Andringa heeft mij even laten twijfelen. Het bandje bevalt goed op de ligfiets van Olga. Zelfs op de ligtandem gaf het geen krimp en slijt niet veel. De verkrijgbaarheid is alleen wat lastiger. En is wat duurder dan de zeer goed verkrijgbare Marathon.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in Quest 1 en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op banden

  1. gerrit zegt:

    Voor een setje schwalbe trikers en achter een marathon of marathon racer ???

    • lighans zegt:

      Of zoals mrtnsnp rondom greenguards. Even uitvinden hoe duur die zijn. Een Shredda kan natuurlijk ook nog achter. Voor zijn ze te dik. Of is de compound van de tryker ook vernieuwd?

  2. tom hospes zegt:

    De almotions zijn er nog niet in 20. Dus die vallen af als voorband.

  3. Primo Comet Kevlar 406-37? Zou je bij Derk Thys kunnen proberen, hoewel 406 niet gangbaar is voor de roeifiets. Mijn ervaring met de Kevlar Comets onder mijn roets: zeer goed lekbestendig, prima levensduur (10.000 km), comfort en grip niet de sterkte eigenschappen maar wel voldoende.

  4. belpri zegt:

    Marathon Plus zijn trouwens verschrikkelijk trage banden die ook nog eens heel moeilijk om te leggen zijn. Maar ze rijden nooit lek.

  5. Green guard, green guard, green guard.
    Zo, dan heb je er eentje achter, eentje links en eentje rechts.
    En heeeeeeeel lang fietsplezier.

  6. Pingback: Banden gekocht | Quest nummer 1

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s