Zitting (km-stand: 142010km)

Ik rij er al een tijdje mee. Is weliswaar nog niet gelakt. Maar ik denk dat het tijd werd om de zitting van Q1 te showen.

Het ouwe zitje was te smal bij mijn schouders en te veel gewelfd boven mijn heupen. Eigenlijk wilde ik een Velomobiel.nl zitting erin zetten maar ik dacht dat een Zephyr zitting dezelfde vorm had en dat gaf me vrijheid om een vorm te zagen naar mijn inzichten. Nu heb ik de steun bij mijn schouders en bewegingsvrijheid bij mijn onderrug. Het voelt goed.

Het ontwerp van de vorm heeft lang geduurd. Vele verschillende vormen zijn de revue gepasseerd. De uiteindelijke vorm heb ik gemaakt door simpelweg erop te gaan zitten en met een potlood op het zitje te schrijven waar ik niet met mijn lijf de stoel raakte. Later deze korrelige lijn mooi recht getrokken. En wederom was mijn vader weer zo lief om het zware werk te doen. Zonder hem zouden de gaten en de vorm er nog niet zijn, misschien. uiteindelijk lijkt het wel een beetje op The Bone ontwerp, maar is een stuk gematigder. Enerzijds pragmatisch, anderzijds omdat in het Bone ontwerp de stevigheid in het geding zou komen. Het idee van de gaten is afkomstig van Wim Schermer, waar ik de foto’s van zijn website zorgvuldig bekeken heb. Alleen vond ik het logischer om een ander patroon aan te leggen. Waar hij gekozen heeft voor horizontaal aangelegde gaten en kleine gaten bij de heupen, koos ik voor verschillende gaten alternerend (ach, vergelijk de plaatjes en je begrijpt wat ik bedoel). Dat toont wat minder strak, maar ook wat speelser. Ach ja, keuzes. Ook kiest Wim voor een rechte stoel, waar ik met de vorm gespeeld heb. Maar goed, altijd prettig als anderen al eerder je pad gelopen hebben.

De zelfgemaakte dikke Ventisit-achtige kussen zit met tiewraps vast, om schuiven te voorkomen. Nadeel is dat ik nu geen kussen heb bij klussen onderweg. Dat passen we nog een keer aan.

Verder is er met dat Ventisit materiaal een wigje toegevoegd aan de voorkant tussen de billen. Dit zorgt er voor dat je minder snel weg glijdt naar voren toe.

Aan de linkerkant zit een lusje die de zitting rechtop kan laten staan, doordat deze rond de spiegel gezet kan worden. Handig. Het oude zitje bleef uit zichzelf staan, wat handiger is. Maar elk voordeel heb zijn nadeel….

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Zou ik het de volgende keer weer zo doen? Ik weet het niet. Ik ben een kneerd (hetgeen steeds weer door mij bewezen moet worden), vanuit dat standpunt dus wel. Maar ik denk dat een nieuw vm.nl zitje even goed / beter? zit en steviger bevestigd is. En kost dan wel 2 á 3 keer zo veel, maar dan heb je wel een heel mooi zitje. De welving van het vm.nl zitje is niet zo extreem dus aanvaardbaar en het heeft het wigje al aan de voorkant.

Over lighans

Berijder van Quest nummer 1.
Dit bericht werd geplaatst in Quest 1 en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Zitting (km-stand: 142010km)

  1. Wim Schermer zegt:

    Hi Hans,
    In 2004 in mijn Mango en later in twee Questen letterlijk precies dezelfde Siepman stoel ingebouwd. Ook met zo’n 150 gaten erin. Ook grote gaten in de rug en kleine in het zitvlak. Letterlijk precies hetzelfde. Uit mijn hoofd woog de de stoel voor het boren van de gaten 1250 gram, erna iets van 850 gram.
    Hoe is het mogelijk.
    Groeten,
    Wim

    • lighans zegt:

      Dag Wim,

      Leuk dat je mijn blog leest.

      Ik wilde antwoorden, iets in de geest van, moet je maar verder kijken op mijn website, dan had je de verwijzing naar je pagina wel gezien. Maar bij nader inzien is die er niet!

      Dus heb ik alsnog deze verwijzing geplaatst in deze blog. Wel zo netjes. Alleen precies hetzelfde is dus niet zo. ik heb geen lendensteuntjes, andere vorm en ander gaten patroon, ik heb de gaten niet geteld. En ik heb hem niet zo sexy afgewerkt als jij dat gedaan hebt.😉 En de stoel ligt niet op het blauwe harde schuim van vm.nl maar hangt tussen de scharnier en de horizontale dwarsbalk achter het zitje. Daarbij steunt het zitje nog op het aluminium frame.

      En tegenwoordig maakt Danny de zitjes niet meer maar is het bedrijf zephyr.nl overgenomen door een paar broers in Almere.

  2. cor zegt:

    Hee Hans,
    Goed idee! Ik zou ook graag meer steun bij de schouders hebben maar ben nog bezig met een gaaszitting, nog niet zo’n succes helaas.
    Gratis tip: als je volgende keer met de 7-gatenzaag door en door gaten in hout moet zagen, kun je beter de helft vanaf de voorkant doen en de rest vanaf de achterkant, dat gaat makkelijk doordat het gaatje van de centerboor er dan al doorheen is. Dan zijn je gaten van beide kanten strak afgewerkt, nu zie je aan de achterkant dat er hele grote splinters zijn meegekomen.

    groeten Cor

    • lighans zegt:

      Dank en dank voor de tip.

      Als je nu het oude velomobiel.nl zitje hebt, zou ik eerder eens hun nwe zitje proberen. Deze heeft veel vd voordelen van het houten zitje en zit steviger vast. Ook breder van boven.

      Maar anders kun je een keer komen kijken. Of Wim vragen natuurlijk.

  3. Pingback: plakken en zitten bij velomobiel.nl | Quest nummer 1

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s